Parkeringsappens GPS resulterade i böter - vem bär ansvaret?

Hej,

Jag har fått böter.

Det var en söndag (gratis parkering)

Ändå " betalade" vi 0kr på easy park app.

När vi ringde easypark förklaring var att gps var fel, så deras gps på app visade en andra plats.

App har fel och vi måste betala??

Varför finns det appen då när man kan inte lita på?

Tack

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Dessvärre är det så att det är du som användare av appen som har skyldigheten att se till så du betalar rätt parkering.

Jag förstår att du känner att det är oerhört orättvist. Har du inga bevis, till exempel en skärmdump av vad GPS:en visade, är det svårt för dig att vinna framgång i detta ärende. Mitt råd till dig är därför att återigen ta kontakt med det aktuella företaget och förklara händelsen så att ni förhoppningsvis kan nå en kompromiss.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Bästa hälsningar,

Sabrina CuranRådgivare