Parkering med p-skiva och avgift

Vad är det exakt som gäller med en p-skiva? Är det så om det är en avgiftsplats och p-skiva 2 tim, är de första 2 timmarna avgiftsfria eller måste man betala under hela vistelsen?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 3 kap. 49 a § Trafikförordningen så ska avgift ska betalas på det sätt som anges på platsen och enligt angiven taxa. Gällande p-skiva uttalar bestämmelsen bland annat att p-skivan måste ligga fram till i bilen och synas tydligt. Utöver detta gäller att om fordonet parkeras innan en tidsbegränsning börjar, ska klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet ska stå kvar efter denna tidpunkt.

Står det att det är p-skiva som gäller och sedan avgift så innebär det att du står gratis med p-skiva i 2 timmar men behöver betala för resterande tid du står parkerad.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Yodit EsheteRådgivare