Parkerad bil backade in i min bil, vems är felet?

Hej, jag stod parkerad vid en restaurang i Stockholm. Bredvid mig stod en bil och nästa ruta mot höger var tom. När jag tänkt backa ut för att köra iväg kom en bil (Bil B) för att parkera i den tomma rutan. Bilen körde in men sedan in och ut flera gånger för att rätta in sig på platsen kan jag tro. Jag väntade tills fordonet stor helt stilla. Sen backade jag ut och hamnade med min bakre sida vid/utanför bil B. Jag stannade, bytte växel men hann inte iväg (rakt fram) innan bil B återigen backar ut och in i sidan på min bil. Föraren i bil B sade direkt när vi pratade med varandra att han inte sett mig… Vems är felet?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar Trafikförordningen (TF). Enligt 3 kap. 21 § andra stycket TF har en förare väjningsplikt mot varje fordon som skär den egna kursen när föraren kommer in på en väg från en parkeringsplats. Vidare får en förare enligt 3 kap. 46 § TF backa endast om det kan ske utan fara eller hinder för andra vägtrafikanter.

I detta fall har du haft uppsikt runtomkring dig innan du backat ut från din parkeringsplats, du har väntat tills bil B stått stilla innan du börjat backa. Från ovan beskriven situation verkar det som att bil B inte haft uppsikt bakom sig när han backat och om han hade haft det hade han sett din bil bakom honom och kunnat undvika att backa på din bil. Utifrån den beskrivna händelsen verkar ansvaret ligga hos bil B.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänliga hälsningar,

Noa ShasavarRådgivare