Parkera eller lastning? Bestrida felparkeringsavgift.

Hej, Jag har fått en bot utanför min dörr då jag höll på att lasta ur barn och varor. Samt hämtade kartonger från förrådet på gården för inlastning i bilen. Jag anser att jag har rätt till att stå kort utanför för dessa saker som är otympliga och tunga att utföra. Den som gav boten har enligt min mening inte haft uppsikt, utan skrev boten och körde snabbt iväg då jag såg dess bil köra iväg på en gångbana bredvid min gård/uteplats. På boten står det 5 min och det är inte att parkera bil. Jag har försökt söka information ang. bolaget men inte fått fram mycket. Jag har skickat ett mail med att jag bestrider boten, då jag har rätt till att lasta. Uppskattar ert råd och vill gärna veta hur man skall hantera detta vidare. Jag har inte betalt boten än, den fick jag 2019-10-28 mellan 17.04-17.09 som det står på den. Det står också att de emotser betalning inom 8 dagar. Vänligen återkom med respons. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Att bestrida en parkeringsanmärkning

För att bestrida parkeringsanmärkningen, bestrids detta skriftligen till polisen (9 § lagen om felparkeringsavgift). Detta kan göras inom sex månader från det att du betalade. Se mer här, där du också hittar blanketten som ska fyllas i. Det finns också mer information här. Särskilt viktigt är att du betalar felparkeringsavgiften så länge, då denna måste betalas även om man bestrider den (7 § lagen om felparkeringsavgift). Om du senare skulle få rätt då du bestrider den, återbetalas pengarna till dig.

Parkering och lastning

Precis som du påpekar är det tillåtet att ha bilen ståendes för lastning och avlastning även på platser där det råder parkeringsförbud. Däremot får avbrott i lastningen inte ske, men det finns inte några exakta bestämmelser om tid här. Som en fingervisning kring hur det brukar se ut i praktiken, kan nämnas att någon bör vara vid fordonet åtminstone med ett par minuters mellanrum. Parkeringsvakter brukar därför ofta vänta 5-10 minuter innan de ger böter, för att vara säkra på att ingen lastning pågår. Du har angett i din fråga att parkeringsvakten noterat ett 5-minuters intervall och därför är det tyvärr inte troligt att ett bestridande skulle leda till någon framgång.

Sammanfattningsvis

Om du skulle välja att bestrida parkeringsanmärkningen, görs det till polisen. Det är viktigt att du betalar den inom utsatt datum även om du skulle bestrida den. Då parkeringsvakten noterat ett 5-minuters intervall har du dock varit borta från bilen för länge för att det ska ses som lastning och ett bestridande kommer troligtvis inte gå igenom.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare