Pantavtal mellan anställd och arbetsgivare

FRÅGA
Hej, min man har ett företag och har problem med att nycklar inte kommer tillbaka när anställda slutar. Är det lagligt att ta ut en pant för nycklar när de lämnas ut till de anställda för att säkra att de lämnas tillbaka?
SVAR

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Ja, det är inga problem. Se bara till att reglera den saken innan den anställde skriver på sitt anställningsavtal. Det går inte att tvinga en anställd att, sedan han blivit anställd, lämna pant för nycklarna. Det följer av avtalsfriheten. Jag vill därför föreslå att ni upprättar ett separat pantavtal, vilket den anställde får skriva på före det att han skriver på sitt anställningsavtal. I pantavtalet bör det också framgå att det bara är giltigt om anställningen går igenom.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga!

Jesper Eng
Fick du svar på din fråga?
Kommentera
Relaterat innehåll
Senaste besvarade frågorna inom Övrigt (351)
2019-07-12 Ersättning för saklån och bevisbörda om lån kontra gåva
2019-07-03 Återkravsrätt vid felaktig utbetalning
2019-05-28 Hur driva tvist mot Försäkringskassan?
2019-05-23 Pantavtal mellan anställd och arbetsgivare

Alla besvarade frågor (71108)