FrågaSTRAFFRÄTTÖvrigt25/04/2021

Pandemilagen

Hej! Omfattas stadsvandringar utomhus i Stockholm av begränsningarna om 8 personer enligt pamdemilagen? Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Pandemilagen innebär att butiker och gym måste sätta en gräns för hur många som får vara där samtidigt. Lagen innebär också att det är förbjudet att fler än åtta personer samlas på träffar som är öppna för alla. En allmän sammankomst eller offentlig tillställning ska begränsas till högst 8 deltagare. Utöver detta får inte fler än åtta personer vara på privata fester eller möten i festlokaler. Undantag gäller för begravningar. Vid överträdelser av lagen kan man behöva betala böter eller få fängelse i högst sex månader.

Jag kan inte med full säkerhet säga att stadsvandringar omfattas av pandemilagen men med allra största sannolikhet gör dom det. Skulle ett stort antal människor samlas på en stadsvandring skulle det antagligen bryta mot lagen.

Sammanfattningsvis rekommenderar jag er att inte samlas fler än 8 personer. Oavsett om det är en sammankomst som regleras av pandemilagen gäller Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd, vilket bland annat innebär att vi ska umgås i en mindre krets och hålla avstånd.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare