Påhopp, personangrepp och förtal

Hejsan

Jag har bekymmer med min mamma som har utsatt mig för ständiga påhopp, förolämpningar, personangrepp och till en viss del hot. Detta har pågått under minst en tio-års period och nu på slutet har hon även "förtalat" mig så att nära släktingar har vänt mig ryggen. Hon kommer också med en mängd påståenden som inte är sanna och försöker få mig att få dålig självkänsla och vända mina vänner och annan släkt emot mig. Detta har förorsakat mig fysiska och psykiska bekymmer såsom stressrelaterade symptom på kroppen och flera månader av samtal med terapeut och KBT. Där jag även har fått vara sjukskriven från jobbet. Detta slutar tyvärr inte och nu överväger jag att anmäla henne. För att påtala bevisning så har jag stora mängder textmeddelanden med kränkningar som hon har utsatt mig för. Hur långt kan man dra detta? Kan man anmäla henne för ärekränkning eller vad är det som gäller? Tacksam om ni kan hjälpa mig att bena ut vad lagen säger. Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

Jag beklagar din situation. För att slippa bli utsatt hade du först kunnat prata med din mamma och uttryckt att du inte längre kommer att tolerera sådant beteende. Det är inte det enklaste att göra och man kanske riskerar att bemötas otrevligt. Ett annat sätt är att polisanmäla henne. Några olika brott som skulle kunna komma i fråga är förtal, förolämpning och ofredande. Samtliga brott återfinner du i 4 och 5 kap brottsbalken.

Ofredande 4 kap 7 § brottsbalken – för detta brott ska personen ha fysiskt antastat någon såsom att knuffa, spotta eller sätta krokben till exempel. Men det innefattar även att utsätta någon för annan störande kontakt eller hänsynslöst agerande om gärningen är ägnad att kränka den utsattes frid på ett kännbart sätt. Detta innefattar att fönstertitta, även att mobba någon. Någon måste bli störd av beteendet, den som ofredar måste vara medveten om att denne gör något fel samt att ni som blir utsatta måste uppfatta beteendet. Detta är ett möjligt alternativ, du säger att hon utsätter dig för ständiga påhopp och personangrepp. Detta borde falla in under mobbing. Brottet ofredande kan ge böter eller fängelse upp till 1 år.

Förtal 5 kap 1 § brottsbalken – Det beror på vad grannarna har sagt till varandra. För detta brottet ska personen ha utpekat någon som brottslig eller klandervärd i sitt levnadssätt eller lämnar uppgift som är ägnat att utsätta personen i fråga för andras missaktning. Personens uttalanden kan vara rättfärdigade om det anses försvarligt att lämna uppgiften och uppgiften var sann och denne hade en skälig grund för den. Det är svårt att veta vad de pratat om, om du skulle få reda på att de spridit gamla rykten, domar, falska uppgifter mellan sig hade detta brottet kunnat bli aktuellt för det är vanligtvis inte ok. Det ska vara fråga om allvarligare uppgifter, till exempel: påstå att personen är ohederlig, försummar barn, är lögnaktig. Avgörande är om den är avsedd att förändra folks attityd om personen. Det är svårt att säga när man inte vet vad din mamma sagt till personerna men om det är så pass allvarligt så de vänt dig ryggen och det inte heller är sant borde detta brottet bli aktuellt.

Vid brottet förtal lämnas informationen/meddelandet till någon annan, vid brottet förolämpning lämnas informationen/meddelandet direkt till offret. Brottet förtal kan resultera i böter.

Förolämpning 5 kap 3 § - för förolämpning ska personen rikta beskyllning, nedsättande uttalande eller förödmjukande beteende mot någon och detta beteende ska vara ägnat att kränka dennes självkänsla eller värdighet. Syftet är alltså att såra någon och när din mamma pratar kränkande till dig (påhoppen och förolämpningarna som du säger) borde falla in under förolämpning. Det beror även här på exakt vad de säger. Om de kallar dig för kränkande saker (skällsord, hotelser, beskyllning) och står och skrattar framför dig till exempel är detta inte ok. Detta har även pågått länge utifrån din information. Förolämpning kan ge böter eller fängelse i högst 6 mån.

För att få slut på trakasserierna råder jag dig att agera då de inte verkar sluta utan fortsätter år efter år. Det är inte ok. Du hade kunnat konfrontera henne och spela in ert samtal för att få bevis (du måste vara med och delta i det inspelade samtalet om de medger saker de sagt annars kan det bli fråga om olovlig avlyssning) och sedan polisanmäla händelserna. Jag råder dig att kontakta en jurist, till exempel betaltjänsten här på Lawline (även telefonmöte) för att vara säker vilket brott ni borde anmäla och hur ni ska beskriva händelserna och där de kan bedöma utifrån all info och allt som sagts.

Med vänlig hälsning

Lisa OlssonRådgivare