FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/04/2018

Påföljdsbestämning vid två fall av grovt rattfylleri samt grov olovlig körning

Vilken straffpåföljd kan tänkas?!

Har villkorligt (narkotikabrott, grovt hemfridsbrott) och åker under det fast för grov olovlig körning, två gånger och olovlig körning. Hade vid ena tillfället 1,24 promille i kroppen och 1,78 vid andra. Tidigare straffad för drograttfylla. Inget körkort vid dessa tre tillfällen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag har tolkat din fråga rätt så har alltså en person som har fått en villkorlig dom tidigare nu åkt fast för två fall av grov olovlig körning och ytterligare ett fall av olovlig körning plus att personen i fråga har varit berusad vid två av tillfällena. Till att börja med ska jag bara säga att jag inte kan ge något helt säkert svar på din fråga då man måste ha alla omständigheter (exempelvis ålder, avsikt, hälsotillstånd o.s.v.) för att kunna göra en säker bedömning men jag ska göra mitt bästa utifrån de omständigheter jag har.

Kort summering
Jag tror att det kommer bli fråga om fängelse i detta fall i maximalt några månader. Jag uppskattar det till fängelse 1-3 månader men det kan även bli fråga om andra påföljder. Läs gärna vidare så du förstår min bedömning.

Brotten
Olovlig körning och grov olovlig körning regleras i 3 § i trafikbrottslagen (TBL) och handlar om att man exempelvis kört bil eller annat fordon utan att ha körkort. Grov olovlig körning kan ge allt från böter till fängelse i upp till 6 månader.

Rörande alkoholen så blir det alltså fråga om rattfylleri som är reglerat i 4 § TBL men här blir det troligtvis fråga om grovt rattfylleri vilket regleras i 4a § TBL. Anledningen till att jag anser att detta är grovt är att personen du beskriver har haft en promillehalt över 1.0 vilket anses vara gränsen för grovt rattfylleri. Eftersom det är så pass mycket över gränsen så kommer det bli grovt rattfylleri med största säkerhet. Straffet för grovt rattfylleri är allt från böter till fängelse i två år.

Hur man gör påföljdsbestämningen
Enligt brottsbalken (BrB) 29 kap. 1§ så ska straffvärdet bestämmas inom den tillämpliga straffskalan för den samlade brottsligheten men även personens avsikt motiv o.s.v. ska vägas in i bedömningen. Straffvärdet innebär hur pass klandervärd en brottslig handling är vilket som utgångspunkt brukar ligga lågt i straffskalan. Det finns också försvårande och förmildrande omständigheter i 29 kap 2-3 § BrB vilket kan påverka bedömningen men i detta fall har jag för lite information för att kunna svara på om någon av dessa blir tillämpliga. Jag utgår därför från att inget av dessa är uppfyllda.

Efter som det rör sig om flera brott så ska bl.a. 30 kap 3§ BrB tillämpas vilket gör att en gemensam påföljd ska dömas för flera brott. Enligt 26 kap. 2§ BrB så kan det absolut högsta straffet som är möjligt bli fängelse i 3 år eftersom det svåraste straffet är kortare än 4 år för något av brotten. Det finns i Sverige en presumtion mot fängelse, d.v.s. man ska i första hand döma till andra påföljder än fängelse vilket anges i 30 kap 4 § BrB men det som kan tala för att ändå döma till fängelse är brottslighetens art d.v.s. om brottet är en så kallat artbrott vilket grovt rattfylleri är. Även om man tidigare har gjort sig skyldig till brott har betydelse och eftersom personen i din fråga tidigare har en drograttfylla så kan det i detta fall bli möjligt med fängelse. Högsta domstolen har också uttalat att en rattfylla med över 1,5 promille utgör en sådan fara att fängelse är det som främst är aktuellt.

I sista hand ska man ta hänsyn till bl.a. billighetsskäl och liknande som regleras i 29 kap 5 § BrB. Om något av dessa är uppfyllda exempelvis att man fått en allvarlig skada under brottet kan det påverka så att straffet blir kortare.

Vilket straff personen lär få
Jag kan inte svara säkert på vilket straff det blir fråga om då jag som jag nämnt tidigare inte har alla omständigheter. Det mest troliga är dock att det blir fråga om ett fängelsestraff eftersom grov rattfylla är ett artbrott (som anses vara särskilt allvarliga o.s.v.), personen har tidigare begått liknande brott (d.v.s. drograttfylla), personen hade villkorlig dom samt att det rör sig om två grova rattfyllor (varav en över 1,5 promille) samt flera andra brott. Jag uppskattar därför att det blir fängelse mellan 1-3 månader som blir påföljden. En viktig sak att säga är att beroende på ex. ålder på den som har gjort brotten, när den tidigare drograttfyllan ägde rum, hur långt personen har kört bilen och mycket annat så kan det exempelvis bli fråga om ett annat straff. Men finns inte förmildrande omständigheter eller andra saker så lär påföljden bli fängelse.

Marcus KarlssonRådgivare