FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott27/04/2018

Påföljderna för att köra utan körkort

En personlig assistent har vid anställning ljugit om att han har körkort och framför regelbundet en bil med sin brukare som passagerare utan att ha körkort. Vad blir påföljderna vid en ev poliskontroll?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga regleras i lag om straff för vissa trafikbrott (TBL).

Köra bil utan att ha ett giltigt körkort är brottsligt och detta kallas för olovlig körning. Om olovlig körning står det i 3 § TBL. I 3 § TBL står det att om någon som uppsåtligen kör ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad att föra sådant fordon kan dömas till böter för olovlig körning.

Om personen tidigare innehaft körkort som blivit återkallat, har brottet skett vanemässigt eller är det annars att anses som grovt kan påföljden bli fängelse i högst sex månader.

I 3 § 3 st. TBL föreskrivs även ett straff för den som anställer någon utan giltigt körkort och av uppsåt eller oaktsamhet tillåter den att föra sådant fordon i anställningsförhållandet utan att personen är berättigad. I sådana fall kan även arbetsgivaren dömas till böter.

Hoppas att detta var till hjälp och att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare