FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/02/2018

Påföljder vid vårdslöshet i trafik och framkallande av fara för annan

Hej

Är misstänkt för Vårdslöshet i trafik samt framkallande av fara för annan, men har nu suttit över ett år utan körkort och kanske får tingsrätt tid senare på året, saken hände två år sedan kom på första förhöret efter flera månaders väntan

Vad blir straff på detta om Jag blir dömd, tog nästan ett år innan båda förhören va klara eftersom åklagaren skickade tbks ärendet till polis pga underlaget va för tunnt.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Som jag förstår din fråga, undrar du dels vilket straff du kan få, dels om du riskerar att bli av med ditt körkort.

Mitt svar är strukturerat så att jag först sammanfattar mina slutsatser. Därefter följer min utredning av ditt problem.

Sammanfattning

För vårdslöshet i trafik av normalgrad kan du bli dömd till dagsböter. För grov vårdslöshet i trafik kan du högst bli dömd till fängelse i två år.

För framkallande av fara för annan kan du högst bli dömd till fängelse i två år.

Du kan riskera att förlora ditt körkort permanent.

Jag kan tyvärr inte ge dig någon närmare bedömning. Jag saknar nämligen uppgifter om vad som hände i ditt fall.

Vilket straff kan du få för vårdslöshet i trafik?

För vårdslöshet i trafik kan du bara bli dömd till dagsböter (1 § första stycket lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL)). Detta betyder att du lägst kan få 30 dagsböter och högst kan få 150 dagsböter (25 kap. 2 § första stycket brottsbalken (BrB)).

Det finns dock vissa mindre undantag till dessa gränser.

Observera att straffet är högre för grov vårdslöshet i trafik. Då är det högsta straffet fängelse i två år (1 § andra stycket TBL).

Det belopp du betalar för varje dagsböter bestäms utifrån din ekonomi. Där kan jag tyvärr inte ge dig något besked, förutom att varje bötesbelopp får vara minst 50 kr och högst 1 000 kr (25 kap. 2 § andra stycket BrB).

Jag kan inte ge dig något närmare svar. Jag saknar nämligen uppgifter om vad som hände i ditt fall.

Vilket straff kan du få för framkallande av fara för annan?

För framkallande av fara för annan kan du bli dömd till böter eller fängelse i högst två år (3 kap. 9 § BrB).

"Fängelse" i lagens mening är dock bredare än bara fängelse. Fängelse kan t.ex. innebära att du får en villkorlig dom förenad med böter eller samhällstjänst (27 kap. 1–2 a §§ BrB).

Jag kan tyvärr inte ge dig något närmare svar. Jag saknar uppgifter om vad som hände i ditt fall.

Sannolikt sett kommer du inte att dömas för båda brotten

Brottet vårdslöshet i trafik brukar få gå före framkallande av fara för annan. Det innebär att du bara blir dömd för ett av brotten. Straffet kan dock bli strängare för det brottet du döms för än om du bara hade blivit åtalad för ett av brotten.

Jag kan tyvärr inte ge dig något närmare svar. Jag saknar uppgifter om vad som hände i ditt fall.

Ditt körkort

Jag vet inte särskilt mycket om ditt fall. Jag kan därför inte ge så mycket ledning om du kan permanent förlora ditt körkort.

Det jag kan konstatera att du kan förlora ditt körkort även om du inte begått något grövre brott. Det kan duga att du brutit mot en regel som är "väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt" (5 kap. 3 § första stycket fjärde punkten körkortslagen).

Jag hoppas att det var svar på din fråga!

____________________________________

Behöver du vidare hjälp med straff och andra påföljder av brott är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till fredag 10:00–16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare