FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/06/2018

Påföljder vid rattfylleri av normalgraden

Min bror skulle flytta traktorn ett 30-tal meter för att han stod dåligt till efter att han druckit något mindre. Polisen kommer upp bakom honom när han parkerar och han blåser 0,14 mg/l. Han har traktorkort och arbetar på en gård med min pappa och är beroende av att kunna köra. Vad kan påföljderna bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man på något sätt för ett motordrivet fordon efter att ha druckit någon alkoholhaltig dryck i så stor mängd att alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet eller minst 0,10 milligram per liter i utandningsluften kan man dömas för rattfylleri till böter eller fängelse i högst sex månader. Bestämmelsen om rattfylleri finns i trafikbrottslagen 4 §.

Eftersom din bror hade 0,14 milligram alkohol per liter i utandningsluften kan han alltså dömas för rattfylleri av normalgraden. Det räknas i princip som rattfylleri oavsett hur lång eller kort körsträckan är. Det spelar alltså inte någon roll att din bror endast skulle flytta traktorn ca 30 meter.

Vad kan påföljden bli vid rattfylleri av normalgraden?

Vilken påföljd som kan bli aktuell beror alltid helt och hållet på omständigheterna i det enskilda fallet. De straff som föreskrivs för brottet rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader. Detta kallas för brottets straffskala och påföljden bestäms utifrån brottets allvarlighetsgrad.

Om omständigheterna vid brottet var lindriga kommer straffet förmodligen att stanna på böter. Att din bror endast skulle flytta på traktorn för att den stod dåligt till är något som kan göra att brottet inte bedöms vara så allvarligt. Hur stort bötesbeloppet blir beräknas utifrån den tilltalades årsinkomst, men för ett brott som rattfylleri av normalgraden bör bötesbeloppet inte bli särskilt högt.

Om domstolen som dömer i målet anser att omständigheterna var så pass allvarliga att böter inte räcker som straff kan fängelse bli aktuellt som påföljd. Domstolen har dock en skyldighet att alltid försöka välja villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse. Man kan alltså säga att villkorlig dom/skyddstillsyn blir aktuellt om brottet är så pass allvarligt att böter inte kan bli aktuellt, men inte tillräckligt allvarligt för att fängelse kan komma ifråga. Om din bror tidigare är ostraffad och lever under ordnade förhållanden kommer domstolen förmodligen att välja villkorlig dom som påföljd.

Som regel är det dock oftast böter som väljs som påföljd vid rattfylleri av normalgraden. Eftersom din bror endast skulle flytta på traktorn skulle jag tro att böter blir den påföljd som kommer att väljas i din brors fall. Jag kan tyvärr inte svara på hur stort bötesbeloppet kommer att bli, men det kommer förmodligen inte att röra sig om mer än några tusen kronor. Din brors årsinkomst är avgörande för hur stort bötesbeloppet blir. Bestämmelserna om böter hittar du i brottsbalken 25 kap.

Vad kommer att hända med din brors körkort?

Om man har begått brottet rattfylleri av normalgraden ska ens körkort återkallas enligt bestämmelserna i körkortslagen 5 kap. 3 § första stycket. Spärrtiden kan variera mellan lägst en månad och högst tre år. Om alkoholkoncentrationen var mindre än 0,25 milligram i utandningsluften kan det dock räcka med en varning istället för att körkortet återkallas. Det krävs då att det finns särskilda skäl för att en varning kan räcka som åtgärd (se körkortslagen 5 kap. 9 §).

Om körkortet återkallas finns det dock en möjlighet att ansöka om alkolås hos Transportstyrelsen. Om ansökan om alkolås beviljas får man fortsätta att köra sitt fordon förutsatt att man installerar ett särskilt alkolås och i övrigt följer Transportstyrelsens villkor. Bestämmelserna om alkolås finns i körkortslagen 5 kap. 16-28 §. Du kan läsa mer om hur man ansöker om ett alkolås på Transportstyrelsens hemsida: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri

Sammanfattning av svaret

Med största sannolikhet är det alltså böter som kommer att väljas som påföljd. Sannolikheten att din bror döms till fängelse är mycket liten. Din bror kan också komma att bli av med sitt körkort under en begränsad tid, om det inte finns sådana särskilda skäl att det bedöms vara tillräckligt med en varning istället. Om din bror blir av med körkortet kan han ansöka om att få ett alkolås installerat så att han kan fortsätta att köra traktor under tiden som hans körkort är återkallat.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare