FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott07/10/2013

Påföljder vid rattfylleri

Hej, Åkte fast för rattfylla med 0,27 mg/l efter prov på station. Polis sa att jag inte visade något när jag körde, att jag erkänt är bra samt att jag skötte mig bra, inga tecken på fylla på stationen. Men körkort omhändertogs och jag väntar nu på att papper ska komma hem. Det är min första och sista gång, jag dör av skammen jag fått på mig och mår jättedåligt. Jag jobbar på ett ställe där det med bil tar 5 min men med kommunalt 1 h, finns inga enkla vägar. Min fru har fått jobb i Uppsala vilket innebär att jag skulle skjutsa henne till pendeln vid mitt jobb, då tjänar hon 40 min. Vad kan straffet? Vad kan jag göra för att behålla kortet? Jag accepterar såklart mitt misstag och betalar för mig, men jag måste på något sätt få tillbaka mitt kort snabbt. Har även två barn som skjutsades till skola som nu är stort problem!

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Straffrättsligt följer en rättsprocess p g a ditt rattfylleribrott. Straffskalan för ett vanligt rattfylleri startar vid böter och når upp till sex månaders fängelse. Det är inte möjligt för mig att placera ditt brott på straffskalan, men jag uppskattar ändå att det skulle stanna vid böter.

Utöver det straffrättsliga förfarandet (fristående men beroende av det straffrättsliga) följer även en fråga om körkortsingripande hos transportstyrelsen.

Huvudregeln gällande detta är att ditt körkort ska återkallas med en spärrtid på högst tre år (spärrtiden är den tiden då du inte kan ansöka om nytt körkort). Om detta skulle ske så uppskattar jag att spärrtiden skulle beslutas till högst sex månader.

Utöver återkallelse med spärrtid kan det även fattas två andra beslut;

1. Varning

I vissa fall kan det anses tillräckligt med en varning. I dessa fall görs en helhetsbedömning. Jag har funnit (förvisso något äldre) rättsfall som antyder att hänsyn tas till behovet av körkort.

2. Vilkor om alkolås

Det finns även en möjlighet att, om det är tillräckligt, låta dig behålla körkortet men endast med villkor om att du kör bil med alkolås i. Detta medför kostnader för dig för installation av alkolås på ca 20 000 kr.

Se gärna körkortslagens femte kapitel https://lagen.nu/1998:488

Lawline RådgivareRådgivare