FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott29/04/2018

Påföljder vid olovlig körning?

Hej!

Min man har blivit av med sitt körkort p a g sjukdom. Han accepterar inte detta beslut och kör ändå. Bilen står på mig. Vad händer ex om han fastnar i poliskontroll, eller om det händer en olycka.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är tråkigt att höra att din man har fått sitt körkort indraget till följd av sjukdom men det motiverar aldrig hans handlingar att köra bilen trots sitt körförbud. Nedan finner du ett svar på din fråga.

Tillämpligt lagrum

Lag om straff för vissa trafikbrott.

Vad gäller?

Om man kör en bil trots att man har ett indraget körkort kan man åtalas för olovlig körning. Påföljder för detta brukar vara böter eller fängelse i högst sex månader, vilket framgår av 3 § första stycket lag om straff för vissa trafikbrott.

Det är emellertid flera faktorer som spelar in när en bedömning för påföljd skall göras vilket gör det svårt att ge en prognos om vad utgången blir. Men oavsett så är hans handlingar olagliga vilka han genast bör upphöra med att göra. Om påföljden t.ex. skulle bli dagsböter sätts dessa i förhållande till inkomsten som den åtalade har. Alltså, ju högre inkomst, desto högre dagsböter.

Om han skulle vara med om en olycka till följd av olovlig körning kan påföljden bli ännu värre beroende på vad olyckan har lett till.

Slutsats

Det är jättesvårt att ge ett exakt svar på vad påföljden blir men det handlar om böter eller fängelse i upp till sex månader för olovlig körning enligt det lagrum jag angivet ovan. Flera variabler spelar in vid bedömning men oavsett så ska din man upphöra med att bruka bilen om han inte har kvar sitt körkort.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Jag önskar dig allt gott!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare