Påföljder vid ofredande av kassabiträde

Jag undrar vem som juridiskt gör fel. En dum kassörska förtalar en kund för att stjäla ett paket mjölk, kunden motbevisar med ett kvitto, blir arg och häller ut mjölken på kassörskans ansikte.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga är av straffrättslig karaktär och regleras i brottsbalken (BrB).

Kassörskan

Att en kassörska ber kund att uppvisa kvitto kan anses vara en rimlig begäran, då butiker försöker motverka stöld. Utifrån omständigheterna att det handlar om en färskvara och att kunden uppvisade kvitto tolkar jag som att anklagandet hände i direkt samband. Varför detta är aktuellt är för förtal (5 kap. 1 § BrB) krävs det att kassörskan ska anklaga kunden för att vara exempelvis en tjuv för andra människor. Vilket vore osannolikt enligt förutsättningarna. Om kunden känner sig orättvist behandlad bör dem vända sig till butiken i fråga.

Kunden

Att hälla mjölk på någon annan, skulle kunna göra personen skyldig till brott. Att hälla mjölk över kassörskan kan utgöra ofredande (4 kap. 7 § BrB). Om det samtidigt blir skador på kläder eller kanske jobbtelefon på grund av mjölken kan det även bli frågan om det utgör skadegörelse också (12 kap. 1 § BrB).

Sammanfattningsvis

Med dessa förutsättningar skulle kunden vara den som juridisk gör fel.

Hoppas detta svarar på din fråga, har du ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att kontakta Lawline igen!

Vänliga hälsningar,

Leo Pizarro VargasRådgivare