Påföljder vid narkotikabrott

Jag blir nu polisanmäld utav min arbetsgivare pga jag lämnat positivt drogtest (cannabis).

Vilka följder kommer detta sannolikt att få?

Jag är tidigare dömd för ringa narkotikabrott (cannabis), drograttfylleri (cannabis) och vårdslöshet i trafik.

Både drograttfyllan och vårdslösheten resulterade i förlorat körkort då båda skedde under prövotiden.

Vad kan ske? Förlorat körkort? Husrannsakan?

Vad kommer sannolikt att ske?

Tack på förhand, ni är bäst

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kan vi först vända oss till Narkotikastrafflagen (1968:64).

Till att börja med kan vi beröra straffskalan vid narkotikabrott. Vid ringa narkotikabrott är påföljden dagsböter eller fängelse i högst sex månader (2 § narkotikastrafflagen). Vid narkotikabrott av normalgrad är påföljden fängelse i lägst 14 dagar och högst tre år (1 § narkotikastrafflagen).

Förlorad körkort

Vad gäller ditt körkort kan det återkallas av Transportstyrelsen om det visar sig att du har gjort dig skyldig till viss brott (5 kap. 1 § Körkortslagen). I detta fall blir det fråga om narkotikabrott. Vid berusning och liknande situationer har Transportstyrelsen rätt att återkalla körkortet på den grunden att du bedöms som opålitligt i trafiken. Här krävs det inte att du är dömd för brott utan själva användningen av narkotika och/eller alkohol i samband med körning kan leda till att körkortet återkallas. (5 kap. 3 § 5 p. Körkortslagen).

Husrannsakan

Reglering kring husrannsakan hittar du i 28 kap. rättegångsbalken (1942:740) [RB]. Husrannsakan får vidtas om det finns anledning att anta att ett brott har begåtts. Det finns dessutom krav på att berottet ska ha fängelsestraff som påföljd. I ditt fall föreligger det rätt till husrannsakan då narkotikabrott har fängelsestraff som påföljd (2 § Narkotikastrafflagen).

Påföljder vid narkotikabrott

Påföljden för narkotikabrott är fängelse i i lägst 14 dagar och högst 3 år (1 § 2 st. narkotikastrafflagen). Hur lång fängelsetid man får är beroende av olika omständigheter. Det finns vissa omständigheter som talar för en mildare straff som bl.a. psykisk störning hos gärningspersonen eller om brottet har föranletts av stark mänsklig medkänska (29 kap. 3 § BrB). Det finns även omständigheter som gör att straffet blri längre som bl.a. om den tilltalade förmått någon annan att medverka till brottet genom tvång, svek eller missbruk av hans eller hennes ungdom, oförstånd eller beroende ställning (29 kap. 2 § BrB). En ytterligare omständighet som kan innebära att straffet blir längre är faktumet att du har tidifare blivit dömd (29 kap. 4 § BrB). En tidigare dom kan även tala för att fängelse blir det relevanta påföljden (30 kap. 4 § BrB).

Om du känner dig osäker på hur du kan gå vidare med ditt ärende rekommenderar jag dig starkt att du bokar tid med en av våra duktiga jurister. Du kan boka tid enkelt och direkt på https://lawline.se/boka

Jag hoppas att detta besvarade din fråga. Har du fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Doorsa SalehyRådgivare