Påföljd vid sladdande med moped på bandyplan

Hej! Mina kompisar sladdade med sina mopedbilar på en bandyplan och de blev ytliga skador men inget allvarligt, polisen fick tag på dem men jag undrar vilka påföljder de kan bli?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det brottet det förmodligen rör sig om i din fråga är skadegörelse. I lagtexten går att läsa att "den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till den döms för skadegörelse till fängelse i högst två år" 12 kap 1 § Brottsbalken. Det finns även en bestämmelse kring ringa skadegörelse i 12 kap 2 § Brottsbalken som skulle kunna tänkas bli aktuell i detta fall där maxstraffet istället är 6 månaders fängelse.

Kommer då dina kompisar dömas till fängelse för detta? Svaret är enligt mig med all sannolikhet nej. Trots att det står fängelse i lagtexten blir ofta straffet "endast" böter. Påföljden= kan alltså (enligt lagtext) bli fängelse men kommer (i verkligheten) med all sannolikhet bli böter. Får känslan när jag läser din fråga att förövarna är väldigt unga vilket isåfall kan påverka straffet i mildrande riktning. Tror därmed på ett lägre bötesbelopp som straff för dina kompisar.

OBS! Vill även poängtera att det utifrån din fråga att det inte är helt säkert att kompisarna kan anses begått brottet skadegörelse överhuvudtaget. Undertecknad vet för lite kring uppsåtsfrågan för att dra säker slutsats, men nog kan man allt hävda att kompisarna borde vetat om att bandyplanen inte var en lämplig plats att sladda runt med mopederna på=således föreligger rimligen uppsåt.

Hoppas du känner att du fått lite klarhet i din fråga!

Sebastian NäslundRådgivare