Påföljd vid ringa narkotikabrott

Hej, jag är jätte rädd och behöver kolla av lite. En person i min närhet blev gripen för ringa narkotika brott då hen hade 11 tabletter lyrica samt 0,15 fram afetamin. Är det något man kan dömmas i rättegång för? Alltså kan man få fängelse av det? Eller blir det böter osv?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom jag inte vet alla omständigheter i fallet kan jag inte svara vilken exakt påföljd som kommer utdömas. Jag kan däremot svara på vilka påföljder som följer av brottet. Ringa narkotikabrott regleras i 2 § Narkotikastrafflagen. Den som döms för ringa narkotikabrott döms till böter eller fängelse i högst sex månader. Det vanliga straffet för ett ringa narkotikabrott är böter.

Ett alternativ till åtal är strafföreläggande, vilket är möjligt för brott där påföljden är begränsat till böter och/eller villkorlig dom. Det innebär att åklagaren direkt utan rättegång meddelar exempelvis böter. Det förutsätter dock att den misstänkte erkänner brottet och accepterar föreläggandet. Det har alltså samma verkan som en dom och antecknas i belastningsregistret men skillnaden är att det inte väcks något åtal och att det därmed inte blir någon rättegång.

Sammanfattningsvis kan man alltså dömas till böter eller fängelse i högst sex månader. Vidare kan det bli rättegång men ett alternativ är strafföreläggande. Det avgörs utifrån omständigheterna i det enskilda fallet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Ebba FriskRådgivare