FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott21/06/2018

Påföljd vid rattfylleri

Hej

Vid en polis kontroll blåste jag 0,19 mg /L vilken va 0,38 i promiler , har aldrig tidigare ock fast för rattfylleri , och nu är ja mycket oroligt för att jag arbets sökande i transport branschen !

Enda ja undrar är vad blir påfåljd just för 0,38 promiler !!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

0,38 promille räknas som rattfylleri i och med att gränsen för rattfylleri går vid 0,2 promille. Straffet för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader (4 § lagen om straff för vissa trafikbrott). Vid rattfylleri ska även körkortet återkallas (5 kap. 3 § första punkten körkortslagen)

Det vanligaste straffet för rattfylleri brukar oftast vara dagsböter samt återkallelse av körkort i 12 månader. Vid halter på 0,2–0,3 promille finns möjlighet till varning i stället för återkallelse av körkortet. Eftersom du vid poliskontroll blåste 0,38 promille kommer förmodligen ditt körkort att återkallas.

Då det rör sig om rattfylleri och inte grov rattfylleri (över 1,0 promille) kommer du förmodligen få betala dagsböter samt få ditt körkort återkallat. Vill du läsa mer om följderna för rattfylleri kan du läsa mer om det HÄR.

Vänligen,

Maria SimeonidouRådgivare