FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott20/04/2018

Påföljd vid rattfylleri

Hej. Jag har blivit tagen för rattonykterhet, hade 0.24 promille. Vad blir påföljden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om du döms för rattfylleri kan straffet bli antingen böter eller fängelse i högst 6 månader. Bestämmelsen om rattfylleri finns i trafikbrottslagen 4 §. Vilken påföljd som blir aktuell för dig kan jag tyvärr inte avgöra eftersom detta helt och hållet beror på omständigheterna i ditt fall, dvs. hur pass allvarligt brottet var, om du tidigare är dömd för något brott eller om det fanns något som gjorde det försvarligt att köra bil i alkoholpåverkat tillstånd etc.

Väldigt många olika omständigheter spelar roll för vilket straff domstolen kommer att välja. Det vanligaste är dock att man döms till böter eller ett kortare fängelsestraff, ca 14 dagar till 1 månad. Om domstolen väljer böter kommer beloppets storlek att avgöras utifrån dina ekonomiska förutsättningar. Det kan dock bli fråga om några tusen kronor.

Istället för fängelse kan domstolen välja att döma till villkorlig dom eller skyddstillsyn. Om domstolen kommer fram till att böter inte räcker som straff kommer den i första hand att välja mellan villkorlig dom eller skyddstillsyn istället för fängelse. Som sagt, vilken påföljd som bli aktuell för dig beror på omständigheterna i ditt fall.

Om du döms för rattfylleri kommer även ditt körkort att återkallas för en viss tid. Spärrtiden kan vara mellan 1 månad och 3 år. Bestämmelser om detta finns i körkortslagen 5 kap. 3 och 6 §.

Hoppas att detta hjälpte dig och att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare