FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/04/2019

Påföljd vid olovlig körning och rattfylleri

Hej, jag är arbetslös med ingen inkomst, hur kommer det se ut för mig om jag har kört bil efter att mitt körkort har blivit indraget? (Olovlig körning?) samt om jag är misstänkt för vara påverkad av narkotika medans jag körde. Vad händer om det visar positivt? Vad kan straffet bli? Kan det bli fängelse om jag aldrig har begått ett brott tidigare?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline.

Påföljd vid olovlig körning

Påföljden vid olovlig körning är böter, enligt 3 § Trafikbrottslagen. Summan kan variera men ligger ofta mellan böter 1500 kr eller 30 dagsböter. Har man dock, som i ditt fall, redan ett körkort som blivit återkallat kan man dömas till fängelse i högst sex månader. Fängelse kan också bli aktuellt om brottet sker vanemässigt eller är att se som grovt.

Påföljd vid rattfylleri

Brottet som aktualiseras då en person kör bil påverkad av narkotika är rattfylleri. Påföljden för normalgraden av rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader, enligt 4 § Trafikbrottslagen. Rör det sig istället om ett grovt rattfylleri uppgår påföljden till fängelse i högst 2 år enligt 4 a § Trafikbrottslagen. Skulle provet visa positivt kommer påföljden alltså som lägst bli böter och som högst bli fängelse i upp till 2 år. Hur den kommer bestämmas i ditt fall beror på hur pass påverkad du var samt hur stor fara framförandet har inneburit för trafiksäkerheten.

Vad kan straffet bli?

När domstolen bestämmer påföljd kommer den titta på båda dina brott. Vad de kommer leda till för påföljd och ifall fängelse blir aktuellt kan jag tyvärr inte ge något säkert svar på eftersom jag vet för lite om omständigheterna. Skulle fängelse bli aktuellt kan det dock vara bra att veta att det i realiteten inte behöver innebära att du hamnar på anstalt. Exempelvis kan istället fotboja, skyddstillsyn eller villkorlig dom bli aktuellt.

Hoppas att du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare