FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott23/11/2015

Påföljd vid olovlig körning

Hej. Min mamma har privat övningskörde med mig pappa i en tom parkering. Hon hade inte sökt till körkortstillstånd och har aldrig haft körkort. Hon vill prova om körningen är något för henne då. Under övningskörning hade hon gjort en olycka där hon har brutit armen, pappa fick små skador också. Nu döms hon till olovlig körning. Jag undrar nu hur grovt det är? Det blev tingsrätten och advokater i bilden o vi är super oroliga då det har inte hänt oss innan. Kan hon komma undan med bara böter eller blir det värre? Hon sa till polisen av rädsla att det var inte hon som körde men den andra Personen som var inblandad i olyckan såg att det var hon som körde bilen o sa det till polisen. Jag vill bara veta hur farligt är det? Kommer hon art hamna i fängelse? Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline,

Av det du skriver så förstår jag att din mor inte har varit inblandad i tidigare likartade händelser. När domstolen avgör straff så är det flertalet faktorer som de bedömer. Dock är bundna till att dela ut ett straff som är inom ramen som är föreskrivet i brottsbestämmelsen.

Den aktuella brottsbestämmelsen är som du säger olovlig körning och återfinns i 3 § Lag om straff för vissa trafikbrott. Där föreskrivs att brottet är ett bötesbrott. Av det du har skrivit i din fråga finns det inget som kan kvalificera din mammas handlande som grovt och därför borde inte fängelse vara aktuellt.

Enligt min analys ska din mor dömas till dagsböter. Detta är dock svårt att sia om utan att ha alla fakta i målet.

Hoppas ändå att du har fått den information som du sökte.

Med vänlig hälsning

Jesper LublinRådgivare