FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott17/02/2020

Påföljd vid körning med indraget körkort

Mitt körkort blev indraget 2018 för en mindre korrigering i mitt synfält. Transportstyrelsen godkände inte att jag skulle köra bil - fast för mig är det inga problem alls. Har kört prickfritt sedan 1967.

Blev idag fast i en korsning då jag skulle köra min hustru till sjukhuset här i Malmö. Satt och väntade vid rödljus och började köra när jag trodde det hade slagit om till grönt. Blev stoppad av polisbil på andra sidan korsningen som hade uppmärksammat det hela.

Vad kan påföljden bli??

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Den som kör med indraget körkort gör sig skyldig till grov olovlig körning enligt 3 § Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott. Det anses vara ett grovt brott eftersom du haft körkort som blivit återkallat. Påföljden för denna typ av trafikbrott är fängelse i högst sex månader.

Trots att påföljden är fängelse i högst sex månader ska de omständigheter som talar för en lindrigare påföljd än fängelse fästas särskilt avseende enligt 30 kap 4 § 1 stycket brottsbalken. Sådana omständigheter skulle kunna vara om du inte har blivit tagen för liknande händelser tidigare. Om så inte är fallet kan påföljden istället landa på böter.

Observera att det är en bedömning i varje enskilda fall.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning,

Sandra RustRådgivare