FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott14/03/2014

Påföljd vid körning med indraget körkort

Hej. Blev av med mitt körkort för två dagar sen pga rattonykterhet. Var dum nog att dricka 30 sekunder innan jag blev stoppad. (hade 1 min kvar hem så tekniskt sett så var jag nykter och kommer hävda detta i tingsrätten) Jag måste köra bil om bara några dagar. Vad blir påföljden av detta om jag blir stoppad?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Om du kör bil när du har ett indraget körkort begår du grov olovlig körning. Det anses som grovt eftersom du tidigare har haft ett körkort som har blivit återkallat, se 3 § 1 st. lagen om straff för vissa trafikbrott https://lagen.nu/1951:649 .

Böter eller fängelse (högst sex månader) ingår i straffskalan. I svensk rätt finns en presumtion mot fängelse, dvs. att man i första hand ska döma till annan påföljd än fängelse. Men vid val av påföljd spelar många faktorer in och det är svårt för mig att säga vilken påföljden det i sådant fall skulle bli. Skulle påföljden bli dagsböter så beror antalet dagsböter på hur allvarligt brottet är, och dagsböternas storlek beror på din inkomst; desto högre inkomst, desto högre dagsbot.

Det är inte säkert att det händer någonting med spärrtiden på körkortet, dvs. hur länge det kommer vara indraget. Det är Transportstyrelsen som hanterar den delen och de måste då få reda på den grova olovliga körningen för att det ska påverka spärrtiden, vilket inte är säkert att de får.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare