FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/06/2014

Påföljd vid grovt rattfylleri och vårdslöshet i trafik

Hej. jag är en tjej på strax 23år. Jag har åkt dit för grovt rattfylleri och vårdlöshet i trafik. Jag körde berusad in i ett villahus med min bil. Jag har erkänt allt och visat hur mycket jag ångrar mig. Jag är tidigare aldrig straffad för något, inte ens t.ex utan bilbälte. Jag har annars ett väldigt städat liv med tillsvidare anställning som maskinförare. Jag har haft mitt körkort i 4 år. Min arbetsgivare tänker hjälpa mig att skriva till transportstyrelsen att jag behöver körkort i tjänsten och att vi dessutom har alkolås på alla våra fordon. Vad tror du att mina straff kommer att bli? täcker min trafikförsäkring skadorna på huset? hur mycket dagsböter?, fotboja? fängelse? samhällstjänst? hur länge blir jag av med körkortet? mvh

Lawline svarar

Hej,

Straffskalan för grovt rattfylleri är enligt 4a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott (TBL) fängelse upp till högst 2 år. Enligt paragrafen har brottet grovt rattfylleri inget bestämt lägsta straff, därmed blir regeln i 26 kap. 1 § st. 2 Brottsbalken (BrB) aktuell. Där anges det att ett fängelsestraff inte får understiga 14 dagar.

Straffskalan för vårdslöshet i trafik är enligt 1 § TBL böter.

Enligt Brottsförebyggande rådets statistik är den vanligaste påföljden för brottet grovt rattfylleri 2 månaders fängelsestraff. Praxis på området stödjer detta, se t.ex. rättsfallet NJA 1994 s. 102 där högsta domstolen bestämde fängelsestraffet för grovt rattfylleri till 1 månad samt NJA 1991 s. 558 där två månaders fängelsestraff utdömdes för samma brott.

Vid val av påföljd, föreligger det en presumtion mot att välja fängelsestraff, se 30 kap. 4 § BrB. Brottet grovt rattfylleri utgör däremot ett s.k. artbrott som kan bryta denna presumtion vilket är anledningen till att ett fängelsestraff är den påföljd som domstolen i normala fall väljer att utdöma.

Återkallelse av körkortet p.g.a. grovt rattfylleri följer av 5 kap. 3 § p. 1c körkortslagen (1998:488). Spärrtiden vid grovt rattfylleri är minst 1 år och högst 3 år enligt 5 kap. 6 § st. 1 körkortslagen (1998:488). Enligt trafikverket är spärrtiden vid grovt rattfylleri normalt 2 år, se närmare här. Att du är beroende utav ditt körkort p.g.a. av ditt jobb kan utgöra en förmildrande omständighet som leder till en lägre spärrtid, dock inte lägre än 1 år.

Här hittar du villkoren vid ansökan om alkolås.

Avgörande för vilket ersättningsbelopp du kommer att erhålla från din försäkring beror på i första hand vilka villkor som gäller i ditt försäkringsavtal. Om försäkringsavtalet inte reglerar din situation gäller i andra hand 4 kap. 5 § försäkringsavtalslagen.

Med vänlig hälsning,

Sina AminiRådgivare