FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott01/02/2018

Påföljd vid grovt rattfylleri

Hej!

Av ett misstag körde jag bil med alkohol påverkan. Jag parkerade bilen och sedan kom polisen. Jag fick blåsa och då var det positivt sa polisen. Då följde jag med de till stationen och fick blåsa där också. Alkohol mängden som visades var 0,55 promille alltså grovt rattfylleri. Jag ska ha rättegång och är väldigt orolig vad straffet kommer att vara.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Reglerna kring alla trafikbrott återfinns i lag (1951:649) om vissa trafikbrott (TBL).

Angående grovt rattfylleri så regleras det i 4 a § TBL. Där framgår det bland annat att den vars utandningsluft uppgår till minst 0,5 promille ska dömas för grovt rattfylleri.

För grovt rattfylleri är det högsta straffet 2 års fängelse. Rätten kommer utifrån detta att börja med att fastställa ett straffvärde.

Grovt rattfylleri är ett brott av sådan art att påföljden normalt ska bestämmas till fängelse, om det inte finns särskilda skäl som talar emot det. En sak som kan tala emot en frihetsberövande påföljd är om den tilltalade samtycker till skyddstillsyn eller villkorlig dom förenat med en föreskrift om samhällstjänst och en sådan föreskrift är lämplig med hänsyn till den tilltalades person och övriga omständigheter. Det diskuterats av domstolen i bland annat NJA 1997 s. 278.

Saker som kan vara av betydelse vid prövning av är omständigheterna vid brottet, ex. om alkoholkoncentrationen varit förhållandevis låg och om körningen skett under förhållanden som medfört ringa eller ingen trafikfara.

Enligt rättsfallet RH 2015:35 sägs att: "Villkorlig dom med samhällstjänst kan utgöra en alternativ påföljd till fängelse i fall där alkoholkoncentrationen i förarens blod eller utandningsluft varit förhållandevis låg och körningen skett under förhållanden som medfört ringa eller ingen trafikfara"

Återkallelse av körkort

Utöver ovanstående ska vid brott mot 4 a § TBL ska körkortet återkallas (5 kap. 3 § körkortslag). Vid återkallelse av körkort kan kortet komma att beläggas med spärrtid (5 kap. 6 § körkortslag). Spärrtiden får som lägst vara en månad och som mest tre år. Vid återkallelse av körkort gällande grovt rattfylleri ska tiden dock vara lägst ett år. Handläggning av återkallelse av körkort sker hos Transportstyrelsen.

I ditt fall

De mest aktuella påföljderna i ditt fall är enligt min bedömning villkorlig dom eller skyddstillsyn med samhällstjänst där det första alternativet är mer lämpligt för förstagångsförbrytare. Jag har dock svårt att uttala mig i frågan då jag inte har alla vetskap om alla omständigheter, men det vanligaste i praxis är att man dömer till villkorlig dom och samhällstjänst. Ditt körkort kommer att återkallas och befästas med en spärrtid under minst ett år. Domstolen gör vid val av påföljd, en helhetsbedömning av omständigheterna i det enskilda fallet det är därför svårt för mig att med den information jag fått säga vilken slutgiltig bedömning domstolen kommer göra och vilket straff du kommer få.

Hoppas att det här besvarade din fråga!

Sara NordekvistRådgivare