FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/08/2017

Påföljd vid grov rattfylla?

Är det förmildrande på något sätt att vara alkoholist om man tas för grov rattfylla, 1,84 promille.

Detta gäller en man i 65 årsåldern med alkoholism men som inte tagits förr. skulle vilja veta vad påföljden skulle kunna bli. Det skedde i en mellanstor by men vet inte tidpunkt, dvs hur mycket folk som var i rörelse och som kunde blivit skadade.

Vi i familjen är glada över att det äntligen uppdagas, då det pågått i mång år men samtidigt oroliga att om påföljden blir för "simpel" kommer inte beteendet att ändras.

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Om domstolen kommer fram till att han är skyldig för grovt rattfylleri ska domstolen döma honom till fängelse i högst två år. Detta framkommer av 4 a § Trafikbrottslagen. Två år är alltså maxstraffet för grov rattfylla och inte vad alla döms till.

Att vara alkoholist är ingen förmildrande omständighet. Personen ansvarar själv för hur mycket denne dricker, även om det givetvis inte är lika enkelt för en person som har alkoholproblem. När det kommer till påföljden är det omöjligt för mig att sia om vad domstolen kommer komma fram till. Dock är en försvårande omständighet att det rör sig om 1,84 promille som är betydligt mer än 1 promille, vilket är gränsen som ska beaktas vid bedömningen av grov rattfylla. Andra saker som kan påverka påföljden är exempelvis om det funnits fara för andra trafikanter eller om upprepat mönster.

Jag hoppas att detta rätar ut något frågetecken för dig trots att jag inte kunde vara mer konkret gällande påföljden. Jag hoppas även att det löser sig för din vän eller familjemedlem.

Om du har några följdfrågor eller om du tycker att jag varit otydlig, tveka inte att skriva en kommentar så ska jag försöka svara så fort jag kan.

Mikael JonassonRådgivare