FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott25/03/2022

Påföljd vid grov olovlig körning

Blev av med körkortet pga fortkörning och fick spärrtid 3 månader.

Körde i går ändå och åkte dock dit och har nu en sådan grov ångest om vad som händer nu? Trodde att jag fick köra under överklagan.

Förlängt tid på spärrtiden? Fängelse ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår det som att du undrar vad man kan få för påföljd om man kör bil när ens körkort är indraget. Jag förstår det även som att du undrar om man får köra bil innan beslutet om körkortsingripande vunnit laga kraft. Sist förstår jag det som att du undrar vilken påföljd som kan följa.

Regler om olovlig körning regleras i trafikbrottslagen och körkortsingripanden regleras i körkortslagen. Jag kommer därför att basera mitt svar på dessa lagar.

Jag förstår att detta är en stressfylld situation och hoppas att jag i alla fall kan skapa lite klarhet för dig kring juridiken.

Hur återkallandet går till och när det får börjar gälla

Ett körkort kan återkallas genom ett körkortsingripande enligt 5:1 körkortslagen. Detta kan enligt 5:3 körkortslagen bl.a. göras när en person brutit mot någon trafikregel på ett sätt som inte kan anses ringa. Det finns även andra situationer där körkort kan återkallas enligt 5:3 körkortslagen men de är inte aktuella här.

Det verkar som att du åtminstone utreds för fortkörning men att du har överklagat. Även om det inte finns någon lagakraftvunnen dom ännu så gäller beslutet om att återkalla körkortet från det att du delgivits beslut om återkallelse, detta enligt 7:7 körkortslagen. Så även om du har överklagat beslutet och inte accepterat ett strafföreläggande eller liknande så har du saknat tillstånd att föra ett motordrivet fordon sedan du delgavs beslutet.

Vad du kan få för påföljd om du döms

Då du saknade tillstånd att föra ditt fordon men ändå gjorde det så kan du ha begått brottet olovlig körning enligt 3 § trafikbrottslagen. Straffskalan för olovlig körning stannar vid böter. Enligt 3 § trafikbrottslagen framgår dock att straffskalan i ditt fall sträcker sig mellan böter och fängelse i upp till sex månader eftersom ditt körkort hade blivit återkallat och brottet därför kan anses grovt.

Normalt stannar påföljden vid 50 dagsböter för olovlig körning, grovt brott, om det är första överträdelsen av detta slag. Nästa gång stannar det normalt vid 70 dagsböter och tredje gången vid 100 dagsböter. Fjärde överträdelsen bestäms till fängelse om det inte varit ett uppehåll om mer än två år mellan vardera fall. Detta kan läsas i RättsPM 2005:3 s 13.

Troligen kommer påföljden stanna vid 50 dagsböter i ditt fall men bedömningen görs i varje enskilt fall och beror på omständigheter som inte framgår i din fråga, det skall dock till någonting extra för att du ska dömas till annan påföljd än böter. Spärrtiden kommer även sannolikt att ökas.

Jag hoppas att detta skapade lite tydlighet för dig, lycka till!

Mvh

Egil SellgrenRådgivare