FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott05/05/2014

Påföljd vid grov olovlig körning

Hej jag vart av med körkortet 2011 för grov rattfylla å har 2007 blivit av med det på samma sätt men nu vart jag stoppad av polisen när jag var ute i skogen å körde lite utan tillstånd å då blev rubriceringen grov olovligkörning jag undrar vad jag skulle kunna få för straff

Lawline svarar

Hej!

Först ska sägas att varken polisens eller åklagarens rubricering av brottet är bindande för domstolens val av påföljd. Beroende på de närmare omständigheterna i ditt fall är det alltså möjligt att domstolen anser att du gjort dig skyldig till normalgraden av otillåten körning.

I lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott 3 § (https://lagen.nu/1951:649) stadgas att påföljden för olovlig körning är böter, men om brottet anses grovt kan domstolen döma dig till fängelse i högst sex månader.

Olovlig körning förutsätter att man uppsåtligen kört ett körkortspliktigt fordon utan att vara berättigad därtill. Det som kan göra att brottet rubriceras som grov olovlig körning är t.ex. att man tidigare innehaft körkort som blivit återkallat eller att brottet skett vanemässigt.

Då du tidigare dömts för grovt rattfylleri har ditt körkort återkallats med stöd av körkortslagen (1998:448) 5 kap. 3 § 1. c) (https://lagen.nu/1998:488). Detta är alltså en omständighet som gör att den olovliga körningen kan bedömas som grov.

Det är inte möjligt för mig att ge ett exakt svar på vilket straff du kommer få om du döms för grov olovlig körning. Detta beror på de närmare omständigheterna i ditt fall. Det jag kan säga är att vid bedömningen av brottets svårhet, den s.k. straffmätningen, kommer det vägas in att du tidigare blivit dömd för grovt rattfylleri, vilket också kan påverka påföljdsvalet (Brottsbalken 29 kap. 4 § och 30 kap. 4 § st. 2, https://lagen.nu/1962:700).

Statistik över påföljdspraxis gällande otillåten körning gör att man allmänt kan säga att i de fall böter inte anses tillräckligt ingripande som åtgärd är presumtionen för fängelse mycket stark. Normalt förekommer inte fängelse på kortare tid än en månad, då väljs istället villkorlig dom. Grov olovlig körning är dock ett av de brott där det ganska ofta förekommer fängelse på kortare tid än en månad (Borgeke, Sterzel, Studier rörande påföljdspraxis).

Slutligen ska jag säga att den som döms för ett brott med fängelse i straffskalan åläggs att betala en avgift på 500 kronor till brottsofferfonden enligt lagen (1994:419) om brottsofferfond 1 §.

Vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare