FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/08/2019

Påföljd vid fortkörning

Hej

Jag åkte fast för fortkörning i veckan körde 40 km för fort på 70 väg, dom tog mitt körkort på plats och fick en lapp att jag får köra 48 timmar till sedan blir det olovlig körning. Polisen sa att transportstyrelsen skulle höra av sig så att jag får yttra mig, behöver körkortet både i jobbet och privat.

Hur länge ungefär får jag körkortet indraget ?

behöver jag göra om teoripriov och körprov igen ?

kan tillägga att jag haft körkort i över 10 år och aldrig blivit stoppad tidigare

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Allmänt

Huruvida du får ditt körkort återkallat eller inte är upp till transportstyrelsen att avgöra i det enskilda fallet. Om transportstyrelsen skulle besluta att återkalla ditt körkort, ska de även enligt 5 kap. 6 § körkortslagen besluta om en spärrtid, dvs, en tid inom vilken ett nytt körkort inte får utfärdas. Spärrtiden börjar räknas från den dag polisen tog ditt körkort.

Bedömningen i ditt fall

Enligt 5 kap. 3 § 4 p. körkortslagen kan ett körkort återkallas om körkortshavaren överskridit högsta tillåtna hastighet och överträdelsen inte kan anses som ringa. Vid vägar med högre hastighetsbegränsning än 40 km/h går gränsen för vad som kan anses vara ringa vid körning 30 km/h över rådande hastighetsbegränsning. Ur din fråga framgår det att du kört 40 km/h för fort på en 70 väg varför ditt körkort kan komma att återkallas. Spärrtiden brukar generellt i sådana fall hamna på 2-3 månader.

Behöver du göra om teoriprov och körprov?

Man behöver enbart göra om teoriprov och körprov om spärrtiden som meddelas överstiger 12 månader. Då din spärrtid förmodligen kommer hamna på 2-3 månader, kommer du inte behöva göra om proven.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Med vänlig hälsning

Sam NaderiRådgivare