FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott12/04/2019

Påföljd vid drograttfylleri med tidigare brottslighet

Hejsan! Jag har lite domar sedan tidigare såsom stöld, misshandel, ringa narkotika och drograttfylleri. Förra gången drog polisen in mitt körkort 1 år. Vad händer om jag åker på drograttfylleri igen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Drograttfylleri regleras i 4 § 2 st lag om straff för vissa trafikbrott (här). Straffskalan för brottet är böter till fängelse i upp till sex månader.

Tidigare brottslighet har betydelse för påföljdsbestämningen. Som framgår av lydelsen av brottsbalken 29 kap 4 § (här) ska den tilltalades tidigare brottslighet beaktas i första hand vid påföljdsvalet. Att du tidigare har dömts för brott kan då leda till att en strängare påföljd än som annars hade varit nödvändig får väljas. Detta framgår av brottsbalken 30 kap 4 § (här). Dock har domstolarna varit försiktiga med att tillämpa regeln.

Eftersom att domstolen alltid prövar vilka omständigheter som föreligger i det enskilda fallet och gör en bedömning utifrån dessa, så kan jag tyvärr inte svara närmare än såhär på vilken påföljd som kan förväntas.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Jennifer EmbretsenRådgivare