Påföljd - Skadegörelse

Jag har blivit kallad till tingsrätt pga skadegörelsebrott. Slog sönder en glasruta när jag var extremt berusad, har inget minne av händelsen och var enligt polisens bedömning för berusad för att kunna lämna ett vittnesmål. Jag har nu ca 1 år senare fått komma till förhör där jag erkänt att jag krossat glasrutan. Reparationen av rutan kostade 3700 kr. Tingsrätten har bedömt att jag ej behöver en försvarare. Vad kommer följderna bli pga detta? Vad har jag att vänta mig i tingsrätten.

Lawline svarar

Hej!

Med den här informationen, som lämnar en del övriga att önska, är det svårt att fastställa en korrekt påföljd. Dock kan jag dra vissa generella slutsatser.

Du står troligen åtalad för skadegörelse. I 12 kap. 1 § brottsbalken framkommer det att den som förstör eller skadar egendom, fast eller lös, till men för annans rätt därtill, döms för skadegörelse till böter eller fängelse i högst ett år. Eftersom jag inte vet om du är tidigare dömd, din ålder eller andra relevanta omständigheter kan jag inte ge något specifikt besked. Om vi utgår från att du inte dömts tidigare för något brott och är över 21 år döms du troligen till böter samt skadestånd. Bötesbeloppet beror på din ekonomiska situation och skadeståndsbeloppet blir troligen kostnaden för fönsterreparationen om 3 700 kr.

Om du döms får du mer än gärna meddela vilken påföljd det blev. Kommentera i sådana fall här nedanför, i kommentarsfältet.

Lycka till!

Henrik HolménRådgivare