Påföljd och straffmätning för narkotikabrott

Hej, en väninna frågade om jag kunde ordna ångestdämpande till henne ,( xanor, narkotikaklassat läkemedel) för att vara exakt. Som en vän ställde jag motvilligt upp på det då jag vet en person som säljer just såna. jag hämtade dessa tabletter (100 stycken xanor 1mg) hos säljaren. han ville ha 1200kr för dessa. (jag gör alltså ingen vinst på detta). Jag mötte senare upp väninnan och överlät dem till henne. Oturligt nog av en slump befann sig en civilpolis där och grep oss båda straxt efter överlåtelsen.

Jag är straffad sedan tidigare ganska många gånger för misshandel, ringa misshandel, ringa narkotikabrott, framställan av narkotika. suttit i fängelse 3 gånger.(korta straff), detta var dock ganska länge sen, säkert 2-3år sedan och min villkorliga dom har sedan länge löpt ut.

I dagsläget är jag sjukskriven pga att jag brutit båda axlarna i våras och måste nu byta yrke. har kommit på ett nytt yrke jag kan tänka mig jobba med (Plattsättare) och håller just nu på att gå som lärling på ett företag.

Min fråga är alltså: Vad för straff jag kan räkna med för denna överlåtelse?

Mvh A

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!
Om vi börjar med det du gjort så kommer detta troligtvis att klassas som brottet förvärv av narkotika i överlåtelsesyfte enligt narkotikastrafflagen. Alltså du har köpt narkotika i syftet att sälja de till en annan person. Det högsta straffet för detta brott är tre års fängelse och det lägsta straffet är böter, se https://lagen.nu/1968:64#P1S2.
Enligt bestämmelser som domstolar i Sverige har tagit fram så är narkotikabrott något som kallas för artbrott. Med detta menas att brottet är av en sådan sort att man i normalfallen ska döma ut till fängelse för dessa brott.

Således kommer det troligtvis att handla om ett fängelsestraff här. Det går dock inte säga exakt hur en domstol kommer att döma ut sitt straff då man kollar på olika omständigheter men jag ska redogöra för några av de omständigheter som man i en bedömning av påföljd enligt lag tittar på.

Man tittar först och främst på straffskalan, vilket i detta fall är fängelse i högst tre år. Det vanliga är dock att man får ett lägre straff än maxstraffet. Bedömningen bör nämligen börja i ett så lågt straff som möjligt för att sedan beakta omständigheter som eventuellt kan göra straffet strängare.
Man tittar alltså på omständigheter som talar för ett milt straff eller ett strängt straff. Man får dock inte gå över maxstraffet på tre års fängelse enligt lag, se https://lagen.nu/1962:700#K29P1S1.

Omständigheter som nämns i lag och som talar för ett mildare straff, alltså ett kort fängelsestraff i detta fall, kan i ditt fall vara att du troligtvis kommer bli av med en anställning eller få det svårare att utöva ett arbete, se https://lagen.nu/1962:700#K29P5S1.
Dock finns det även omständigheter i ditt fall som enligt lag kan tala för ett strängare straff och detta är att domstolen troligtvis kommer se brottet som ett återfall i brottslighet. För att det ska handla om ett återfall tittar man bland annat på hur längesen de tidigare brotten begicks, om de tidigare brotten handlade om liknande saker som det nya brottet och hur många brott som tidigare begåtts.

I detta fall finns det alltså både omständigheter som talar för ett milt straff och omständigheter som talar för ett strängare straff. Hur domstolen kommer döma vet man som sagt inte.
Ett straff över tre år kommer dock inte att ges eftersom det är maxgränsen för narkotikabrott av normalgraden. Dessutom kommer straffet som sagt troligtvis att vara betydligt lägre än tre år då bedömningen bruka starta vid ett så lågt straff som möjligt innan alla omständigheter vägs in.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Hanna GustafssonRådgivare