FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott10/11/2014

Påföljd, grovt rattfylleri

Hej! Jag har en polare som körde bil på min gata och krockade i en husvagn så att den blev kvaddad. Senare på blodprovet så fick han uppmätt 1.29 promille alkohol i blodet. Han var 19 år vid tillfället och nu funderar jag angående hans straff? Vad kommer det innebära? Han är inte tidigare straffad för någonting.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

De brott som din vän kan göra sig skyldig till är vårdslöshet i trafik (1 § trafikbrottslagen) och grovt rattfylleri (4a § trafikbrottslagen). Om han döms för grovt rattfylleri kommer det konsumera brottet vårdslöshet i trafik. Husvagnsägaren kommer kunna kräva skadestånd för skadan i samband med brottmålet.

Rattfylleri bedöms som grov när "föraren har haft en alkoholkoncentration som uppgått till minst 1,0 promille i blodet eller 0,50 milligram per liter i utandningsluften." enligt 4a § TBL. Se 4a § TBL, https://lagen.nu/1951:649#P4a

Straffskalan för brottet är lägst 14 dagar och högst två års fängelse. Rätten kommer fastställa ett straffvärde (svårt att svara på vad straffvärdet blir exakt) och därefter kommer det göras en bedömning om vilken påföljd som är den mest lämpliga. Det föreligger en presumtion mot fängelse enligt 30:5 BrB vilket innebär att en annan påföljd än fängelse bör användas, om inte omständigheterna talar för fängelse. I praxis talar ett straffvärde på minst 1 år och 6 månader för fängelse för en 19-åring. Se 30:5 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K30P5

Straffvärdet kommer sänkas med hänsyn till din väns ålder med en s.k. "ungdomsrabatt" som ligger på ca 30-40 % för en 19-åring. Det framgår av 29:7 BrB och praxis. Se 29:7 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K29P7

Angående påföljden är fängelse inte den mest lämpliga påföljden i detta fall med hänsyn till din väns ålder och att straffvärdet troligen går under 1 år och 6 månader. Han eller hon är även för gammal för sluten ungdomsvård, enligt 32:5 BrB. De mest aktuella påföljderna är villkorlig dom eller skyddstillsyn där det första alternativet är mer lämpligt för förstagångsförbrytare. Det vanligaste i praxis är att man dömer till villkorlig dom och samhällstjänst. Se 32:5 BrB, https://lagen.nu/1962:700#K32P5

Hoppas detta gav svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare