FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott22/01/2023

Påföljd för vårdslöshet i trafiken

Hej. Jag krockade i motorvägen. Jag traffade en bil på baksidan och hon gick i diket. Men hon var ok. Det var mitt fel men inte med flit såklart. Nu skal jag i domstolen. För vårdslöshet i trafik. Vad är normalt dom här? Vad är det värsta som kan hända?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga aktualiserar lagen om straff för vissa trafikbrott (TBL). För vårdslöshet i trafik kan man dömas till dagsböter, 1 § 1 st TBL

Vårdslöshet i trafiken

För att straff ska kunna utkrävas av dig måste det vara visat att du i väsentlig mån brustit i den omsorg och varsamhet som krävs för att du ska kunna undvika en trafikolycka i den aktuella situationen.

Var det en ren olycka och har du inte brustit i omsorg och varsamhet på detta sätt ska inte ansvar utkrävas.

Skulle det vara visat att du gjort dig skyldig till vårdslöshet i trafik döms du till att betala dagsböter. Antalet dagsböter som utdöms är beroende på hur allvarligt brottet var. För att kunna avgöra detta närmare krävs mer information.

Grov vårdslöshet i trafiken

Det kan dock sägas att så länge du inte anses ha begått grov vårdslöshet i trafiken 1 § 2 st TBL  så ska påföljden stanna på dagsböter. Du kan anses ha begått grov vårdslöshet i trafiken om  du varit grovt oaktsam eller visat uppenbar likgiltighet mot andra människors liv eller egendom. Den som gjort sig skyldig till grov vårdslöshet kan även få sitt körkort återkallat enligt 5 kap. 3 § punkt 1 Körkortslagen.

Hälsning,

Egil SellgrenRådgivare