Påföljd för narkotikabrott

Hej! Jag och mina kompisar satt i en bil pålägg hem från en fest förra helgen och blev tyvärr stannade av polisen. Jag körde inte bilen men de tog in mig på piss som visade positivt på amfetamin,kokain och marijuana. Nu är min fråga vad som kommer hända? Jag arbetar inom vården och vill inte att min chef ska veta detta. Om jag söker nytt jobb där det krävs utdrag ur belastningsregistret,kommer de då synas? Vill påpeka att jag aldrig vart straffad eller dylikt tidigare.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om man brukar narkotika uppsåtligen (det vill säga att du inte blivit drogad av annan eller inte visste att du använde narkotikapreparat) är det ett brott mot 1 § 6 p. narkotikastrafflagen, med fängelse i högst tre år som påföljd, eller böter eller fängelse i högst sex månader om brukandet anses som ringa i förhållande till omständigheterna.

Det är upp till en domstol att göra en bedömning om vad din påföljd blir och det är inte något jag kan yttra mig om. Att du inte blivit straffad för något tidigare innebär inte att du kommer undgå straff, men det är något domstolen kan beakta vid om brottet ska anses vara ringa eller inte.

Om påföljden sätts till böter, kommer det finnas en anmärkning i ditt belastningsregister 5 år efter det datum domen avkunnats. Får du villkorlig dom, kvarstår anmärkningen i 10 år från det datum domen avkunnades. Blir påföljden fängelse, kvarstår anmärkningen i 10 år från datumet du avtjänat ditt fängelsestraff. Det kommer alltså finnas kvar under dessa tider och synas för någon som kräver ett utdrag ur belastningsregistret

Med vänlig hälsning,

Anonym AnonymRådgivare