FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott30/08/2019

Påföljd för att köra bil över promillegränsen

Hej

Blev stoppad o hade 0.27 dagen efter vid finlandsbåten o undrar vad de blir o jag har inget annat på mig som polisen sa ,tack i förhand

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I detta fall gäller lagen om straff för vissa trafikbrott. Enligt 4 § ska den som för ett motordrivet fordon efter att ha druckit alkohol i så stor mängd att "alkoholkoncentrationen under eller efter färden uppgår till minst 0,2 promille i blodet" dömas för rattfylleri. Påföljden för detta är böter eller fängelse i högst sex månader.

Vad som gäller i ditt fall är svårt att svara på, då det är flera omständigheter som har betydelse för påföljden. Du nämner t. ex. att du inte är dömd för något tidigare brott, vilket skulle kunna ha betydelse i detta fall. Man ser även till hur allvarligt brottet har varit.

Enligt 5 kap. 3 § körkortslagen ska även körkortet återkallas om körkortshavaren har gjort sig skyldig till rattfylleri enligt 4 § lagen om straff för vissa trafikbrott. Denna så kallade spärrtid kan enligt 5 kap. 6 § körkortslagen vara i lägst en månad och högst tre år.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare