FrågaAVTALSRÄTTAvtal31/05/2013

Pacta sunt servanda

Hej min klass inklusive jag har skrivit på ett solidaritetsavtal gällande en firma som skulle anordna vår studentskiva. Solidaritetsavtalet gällde för att alla i klassen skulle bidra med den summa som behövdes för att skivan ska bli av jag skrev på då jag inte trodde att jag hade något val att säga nej. Därefter så har jag inte kunnat betala en del av summan på grund av privata skäl som krävdes vilket är biljettkostnaderna för skivan, för att skivan skulle bli av så la min klass ut pengar då jag inte hade någon möjlighet att betala någonting. De har nu i efterhand krävt tillbaka på summan för biljetterna, jag var själv inte med på skivan då jag fick förhinder. Så jag undrar har de rätt att kräva mig på summan eller ammäla mig för indrivning av den såkallade "skulden" och vad gäller? Jag vet inte hur jag ska agera i nu läget då jag moraliskt känner att jag inte vill betala för något som jag inte kunnat delta i trots att jag skrivit på solidaritetsavtal. Vilka rättigheter har jag och vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Det är svårt för mig att svara exakt vad som gäller eftersom jag inte har läst avtalet. Huvudregeln är dock pacta sunt servanda, att avtal som ingåtts ska hållas. Det skulle innebära att du är skyldig att betala din del eftersom du skrivit under avtalet. Finns det exempelvis en klausul som säger att man undgår betalningsskyldighet om man inte närvarar på studentskivan kan det så klart vara en utväg för dig, sedan kan man också fråga sig om dina klasskamrater är beredda att gå till domstol med ärendet. Om du är omyndig är du inte behörig att ingå avtal enligt föräldrabalken kapitel 9 § 1 utan dina förmyndares samtycke och i sådant fall ska avtalet ogiltigförklaras. Är du däremot över 18 år är det risk för att du behöver betala såväl skulden som rättegångskostnader om dina klasskompisar bestämmer sig att gå till domstol.

Länk till föräldrabalkens nionde kapitel hittar du https://lagen.nu/1949:381#K9.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare