På vilket sätt får socialnämnden begränsa barns umgänge med sina föräldrar när de vårdas med stöd av LVU?

Hejsan. Jag och min fru har våra 5 barn placerade enligt LVU. Vi har haft umgänge med barnen om än sporadiskt men ändock umgänge. Nu har vi fått veta att socialtjänsten beslutat att ställa in vårat nästa umgänge pga barnens reaktioner före och efter dom umgängen som varit. Reaktioner som enligt sociala skulle vara negativa och som dom bara fått berättat till sig från fosterhemmen. Är det helt lagligt för dom att göra detta? Finns ingen dom om umgängesbegränsning eller liknande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Aktuell lag i ditt fall

Eftersom att dina barn vårdas med stöd av LVU (lag med särskilda bestämmelser om vård av unga) så är det alltså bestämmelser i den lagen som är aktuella i ditt fall. I LVU finns bestämmelser som reglerar barns umgänge med sina föräldrar, när de är placerade med stöd av den lagen. Jag kommer därför att utgå ifrån dessa när jag besvarar din fråga.

Socialnämnden ansvarar för barns umgänge med sina vårdnadshavare

Under tiden ett barn vårdas med stöd av LVU, bestämmer socialnämnden hur vården av barnet ska se ut (11 § 1 stycket LVU). Utöver det har socialnämnden ett ansvar för att era barns behov av att få umgås med er tillgodoses (14 § 1 stycket LVU).

När får socialnämnden begränsa umgänget?

Socialnämnden får ta beslut om att begränsa era barns umgänge med er, om det anses vara nödvändigt med hänsyn till ändamålet med vården (14 § 2 stycket LVU).  Utgångspunkten är dock att umgänget ska kunna hanteras genom frivilliga överenskommelser mellan er och socialtjänsten. Eftersom att du nämner att ni inte har någon dom om umgängesbeslut, så antar jag att ni inte har någon formell, nedskriven överenskommelse kring hur umgänget med era barn ska se ut.

När det uppstår en situation, som det nu har gjort för er, när socialtjänsten har bestämt något kring umgänget som ni inte håller med om, behöver socialtjänsten i så fall fatta ett formellt beslut om umgängesbegränsning (14 § 2 stycket LVU).  När eller om ett sådant beslut fattas, kan ni överklaga beslutet till förvaltningsrätten (41 § tredje punkten LVU).

Barnets bästa

Något som kan vara värt att nämna är att barnets bästa ska vara avgörande för alla beslut som tas med stöd av LVU (1 § femte stycket LVU). Det vill säga när socialnämnden eventuellt utreder en umgängesbegränsning, så kommer beslutet att tas med hänsyn till vad som anses vara bäst för era barn. Om det nu är så att era barn har reagerat negativt efter umgänget med er, kan det ha betydelse vid bedömningen om ungängesbegränsing.

Slutsats

Som nämnt ovan behöver socialtjänsten alltså fatta ett formellt beslut om de vill begränsa era barns umgänge med er. Annars är det inte tillåtet att begränsa umgänget.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att kontakta oss igen.

Sarah LianderRådgivare