FrågaAVTALSRÄTTGåva07/06/2019

På vilka sätt kan man villkora en gåva?

Hej Lawline,

Kan jag till min frus son (som blir 18 i november) skriva ett bevittnat gåvobrev på ett större belopp, som är villkorat med att han skall investera dem i aktier och fonder, enligt mina instruktioner, inom 30 dagar efter myndighetsdagen. Gåvobrevet skall även innehålla en klausul om att; gåvan och dess eventuella framtida avkastningen skall vara hans enskilda egendom. Detta för att förhindra att gåvan och dess yield faller in under en eventuell framtida bodelning.

Med vänlig hälsning,

En snart blivande pensionär

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Din fråga behandlar en framtida bodelning samt om det är möjligt att villkora en gåva.

Villkorad gåva

Det finns inget hinder mot att villkora gåvan på det sättet du beskriver. Värt att tänka på är att den som ska få gåvan samt den som är under 15 år eller lider av psykisk störning inte får bevittna gåvobrevet (lag om särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar).

Enskild egendom

Det är ganska vanligt att villkora gåvor med att det ska vara mottagarens enskilda egendom. Det framgår att egendomen är enskild om man villkorat en gåva på detta sätt (7 kap. 2 § ÄktB). Gåvan kommer då inte ingå i en bodelning eftersom det endast är giftorättsgods som gör det (10 kap. 1 § ÄktB).

Hoppas detta var till hjälp för dig.

Linn LindelöfRådgivare