På vilka grunder kan man hävda samäganderätt till hund?

Kan man hävda samäganderätt av hund om ens namn står på köpekontraktet, från uppfödaren, men det varken finns personnummer eller underskrift. Hunden är betald och registrerad av/på mig och det är mitt personnummer och underskrift på kontraktet.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Hur uppstår samäganderätt?

Som huvudregel är det den personen som står på köpekontraktet som också är ägaren till hunden, alltså du i detta fallet. Men, om både du och den andra parten har varit delaktiga ekonomiskt så har ni samäganderätt till hunden, även fast det bara är ditt namn som står på köpekontraktet, 1 § lag om samäganderätt. Det kan röra sig om att ni betalat var sin del av hunden redan från början eller att en betalat priset för hunden medan den andre istället betalat löpande utgifter som till exempel försäkring. I ditt fall verkar det dock vara du som ensam betalat hunden.

Om du och den andra parten är sambos eller gifta så kan också dold samäganderätt anses finnas. Dold samäganderätt innebär att samäganderätten uppkommit genom en tyst överenskommelse. Högsta Domstolen har ställt upp tre villkor för att dold samäganderätt ska anses finnas.

1. Egendomen, alltså hunden i ditt fall, ska ha köpts i den ene sambons eller makens namn för att användas gemensamt.

2. Den dolde ägaren, har underlättat eller möjliggjort köpet genom ett ekonomiskt bidrag, större eller mindre.

3. Ni båda ska ha förstått att syftet med köpet är att ni ska äga egendomen tillsammans. Är så fallet så anses det också finnas en gemensam partsvilja mellan er, det vill säga att ni båda vid köpet var överens om att ni ska äga egendomen tillsammans.

Är fallet sådant att du ensam betalat hunden och den andra parten inte heller har möjliggjort eller underlättat köpet genom att få ett extra förmånligt pris eller liknande, så är enligt min bedömning sannolikheten att personen ska kunna hävda samäganderätt inte särskilt stor.

Sammanfattning

Sammanfattningsvis så verkar det inte så troligt att personen ska kunna hävda samäganderätt eftersom du både står på kontraktet och har betalt hunden. För att kunna hävda dold samäganderätt så måste det först och främst från början ha funnits en vilja från er båda att ni ska äga hunden tillsammans. Sedan så måste ni båda två vid köpet ha förstått att ni också köper hunden för att äga den tillsammans. Tillsist så måste personen också visa sig ha varit delaktig ekonomiskt på ett eller annat sätt.

Skulle det uppkomma några ytterligare problem angående ägandet av hunden så är du välkommen att kontakta våra jurister på Lawlines juristbyrå.

Jag hoppas du fått svar på din fråga.

Alma LövgrenRådgivare