På vem ligger bevisbördan när jag bestrider en faktura?

Hej, Om ett företag skickar fakturor som jag inte har beställt, som jag sedan bestrider fakturor. ligger då bevisbörda på mig eller företaget som påstår att jag har beställt varor ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Bestrida faktura

Eftersom du inte har beställt något från företaget ska du givetvis inte betala fakturan. Du ska då bestrida fakturan. Du meddelar då företaget att du protesterar mot fakturan och att du inte tänker betala den. Du talar också om varför du tycker att fakturan är felaktig, dvs på grund av att du inte har köpt något av företaget och att det därför inte finns ett avtal mellan er.

Du säger att du har bestridit fakturan redan vilket är jättebra. Det är dock viktigt att du har skriftligt bevis på att du har bestridit fakturan. Har du alltså bestridit fakturan via mail räcker det. Har du dock gjort det via telefon skulle jag rekommendera dig att även bestrida fakturan via mail så att du har ett skriftligt bevis på att du gjort det.

Det är inte du som behöver bevisa att en fordran mot dig inte finns, utan det är företaget som har bevisbördan på att du har en skuld till bolaget.

Om företaget trots ditt bestridande tycker att de har rätt till betalning är det upp till företaget att driva det vidare. Bevisbördan ligger även då på företaget att bevisa att du gjort en beställning.

Sammantaget

Det är alltså förteget som har bevisbördan för att fordran existerar. Det du ska göra är att skicka ett mail till företaget där du bestrider fakturan. Har du redan skickat mail har du gjort vad som ankommer på dig att göra.

Hoppas du har fått svar på din fråga och lycka till!

Med vänliga hälsningar

Emma NilssonRådgivare