FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott31/01/2022

Övningsköra utan körkortstillstånd

Jag har utbildning för att övningsköra privat med min dotter men hennes har gått ut.Vad kan hända om vi blir stoppade.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Såsom jag tolkar din fråga är det din dotters körkortstillstånd som har gått ut. För att få övningsköra måste man ha körkortstillstånd och den som övningskör utan tillstånd kan dömas för olovlig körning och därmed riskera att få böter (3 § lag om straff för vissa trafikbrott). Således kan din dotter dömas till böter och därför råder jag er till att förnya tillståndet innan ni börjar övningsköra.

Jag hoppas detta besvarade din fråga, om inte får ni gärna höra av er till oss igen!

Sara HrnicRådgivare