Övningsköra med körkortstillstånd?

Får man fortfarande övningsköra även om en fysisk kopia av körkort tillståndet saknas i bilen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De aktuella reglerna om övningskörning finns i 4 kap körkortslagen , 4 kap körkortsförordningen och trafikbrottslagen.

För att få övningsköra måste man ha ett giltigt körkortstillstånd (4 kap. 1 § första stycket punkt 1 körkortslagen) Annars kan det bli en prövning om olovlig körning (3 § tredje stycket trafikbrottslagen). Det finns ingen lag som säger att man måste ha med sig sitt körkortstillstånd i bilen när man övningskör men min rekommendation är ändå att ha ett fysiskt papper i bilen för situationer där man till exempel skulle bli stoppad av polisen.

För att din handledare ska få övningsköra med dig måste det också finnas ett handledarbevis i bilen (4 kap. 9 § andra stycket körkortsförordningen). Om det inte finns ett sådant tillstånd tillgängligt bör du inte övningsköra. Det kan anses som att du bryter mot trafikbrottslagen och leda till påföljd, som i så fall din handledare får vara ansvarig för (4 kap. 7 § första stycket körkortsförordningen).

Hoppas du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Ebba KristenssonRådgivare