Övervägande eller omprövning vid upphörande av vård enligt LVU?

Vid upphörande av LVU 2§ med övergång till SoL, använder man sig av övervägande eller omprövning till nämnden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 13§ 1st. LVU stadgas att när någon har beretts vård med stöd av 2§ LVU ska socialnämnden minst en gång var sjätte månad överväga om vård enligt LVU fortfarande behövs.

Alltså blir svaret på din fråga att man använder sig av övervägande.

MVH

Gustav WahlbergRådgivare