Övertagande av skuld

Hej!

Vi har tagit hand om en mans häst i snart 3 månader då mannen själv inte kunde husera den på något vis. Vi har med godkännande av honom tagit med den till veterinären två gånger, till en summa av 16 000kr totalt. Nu kom det fram att han inte har betalat veterinären och han undrar om vi vill köpa hästen. Det vill vi. Han satt även snårigt till ekonomiskt så vi betalade en handpenning på 8000kr och krävde då att vi ville ha röntgenplåtarna på hästen. Dessa säger han sig inte hitta.

Dock vill vi fortfarande köpa hästen, och min fråga är:

Kan jag ta över mannens skuld hos veterinären på 16 000kr och på så vis betala hästen? Hus skriver man i så fall avtalet och kvittot? Det blir ju ingen penningtransaktion mellan mig och mannen?

Betalar jag 16 000 + handpenningen på 8000 så har jag ju betalat 24 000 för hästen, samt har jag stått för dess uppehälle, ska jag skriva med det också i avtalet?

Vänligen,

Malin

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I ett fordringsförhållanden (skuld/lån) finns en borgenär och en gäldenär. Borgenären är den som ska ha betalt och gäldenären är den som ska betala. Byte av gäldenär kan endast göras med borgenärens samtycke, i detta fall veterinärens samtycke. Detta beror på att borgenären vill vara säker på att få betalt. Vad jag kan utläsa av frågan verkar det som att du har en bättre betalningsförmåga än den nuvarande gäldenären, övertagande av skulden borde inte vara ett problem. Min rekommendation är att prata med veterinären.

Ska det ske ett övertagande av skuld istället för att erlägga en köpeskilling bör detta skrivas i köpeavtalet mellan dig och säljaren. Min rekommendation är att ni skriver att köpeskillingen består av övertagande av skuld (och beloppet), handpenning och eventuellt uppehälle om du vill ha ersättning för detta. Detta bör inte vara ett problem så länge säljaren samtycker.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Isabel FrickRådgivare