Övertagande av hyresrätt mellan makar

jag och min fru ska skiljas. vi bor i en hyresrätt där jag står ensam på kontraktet. jag vill att min fru ska bo kvar i lägenheten. vilka regler gäller gentemot hyresvärden? vad behöver vi tänka på? kan värden neka att min fru får " överta" lägenheten?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

12:33-34 JB reglerar överlåtelse av hyresrätter mellan makar och andra närstående som varaktigt sammanbott med den denne.

Enligt 33 § får en hyresrätt som använts som gemensam bostad för makarna skrivas över till den andra maken om denne tillkommer den andra genom bodelning.

Enligt 34 § får en hyresgäst som inte längre ska använda sin bostadslägenhet överlåta hyresrätten till en närstående som varaktigt sammanbor med denne, om hyresnämnden lämnar tillstånd till överlåtelsen. Ett sådant tillstånd ska alltid medges om hyresvärden skäligen kan nöja sig med den nya hyresgästen.

Så med andra ord, om ni genom bodelning tilldelar er fru hyresrätten kan din fru överta lägenheten. Ändå, om det inte sker genom bodelningen (vilket faktiskt vore det smidigaste) kan ni ansöka hos hyresnämnden om att din fru ska få överta lägenheten.

Jag skulle dock personligen börja med att kommunicera era tankar kring ett övertagande med hyresvärden innan ni går till hyresnämnden, eftersom att det blir smidigaste för samtliga parter.

Hoppas du fick klarhet i dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare