FrågaFAMILJERÄTTBodelning14/10/2016

Övertagande av hyreskontrakt vid bodelning

Hejsan! jag och min man ska skilja oss och han vill att jag flyttar ut eftersom kontraktet står på hans namn. Men vi flyttade in tillsamman i lägenheten 2006 efter att vi fick vår son då vi bodde i ett andrahandskontrakt. idag har vi 2 gemmensama barn och hans dotter som han fick från tidigare som är nästan 20år gammal. hyran har varit betald från mitt konto under mycket lång tid tills nu. vad har jag för rättighet? för han har en annan relation nu fast vi bor tillsammans och skilsmässa är inte över än. mina barn är små, vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga! Jag förstår din fråga som att du vill veta vilka möjligheter du har att ta över kontraktet för lägenheten du och din make bodde i.

Då två makar skiljer sig ska det enligt 9:1 ÄktB genomföras bodelning (se https://lagen.nu/1987:230#K9P1S1), och det är i bodelningen som frågor som denna reds ut.

Du skriver att ni skaffade bostaden och flyttade in i den tillsammans, den utgör därför förmodligen gemensam bostad enligt 7:4 1 st 3p (se https://lagen.nu/1987:230#K7P4S1)

Gemensam bostad ska i bodelningen tillfalla den som bäst behöver den (se https://lagen.nu/1987:230#K11P8S1). Även om din make står på kontraktet finns möjlighet för dig att genom bodelning inträda i hans ställe utan hyresvärdens medgivande (se https://lagen.nu/1970:994#K12P33S2).

Huvudregeln angående vem som ska överta det gemensamma hemmet är den som är i störst behov av det.

Skulle ni ha lika stort behov av bostaden skulle den fortsättningsvis tillhöra din make eftersom att han står på kontraktet. Din möjlighet att ta över bostaden är att visa att "övertagandet med hänsyn till omständigheterna i övrigt kan anses skäligt" (se https://lagen.nu/1987:230#K11P8S1). Det faktum att du under en lång tid ensamt betalat hyran skulle möjligtvis kunna tala för att du i större grad är berättigad till bostaden även om din make står på kontraktet.

Under behovsbedömningen av övertagande bostad i en bodelning tas hänsyn till en mängd omständigheter. Skulle du exempelvis efter er skilsmässa ha ensam vårdnad om era gemensamma barn kommer du förmodligen anses vara i störst behov av bostaden (se Proposition 1986/87:1 sida 179). Andra faktorer som väger in är exempelvis ålder, hälsa, vem som har lättast att hyra eller på annat sätt skaffa sig en ny bostad.

Jag hoppas du är nöjd med svaret, kontakta oss gärna igen om du har fler funderingar!

Mvh,

Alfred WittboldtRådgivare