Övertagande av bostad vid bodelning efter samboförhållande

Hej! Jag och min sambo har separerat och nu ska vi göra en bodelning. Han ska köpa ut mig och jag undrar hur mycket jag har rätt till. Bostadens värde är 1372 000 och vi betalade 15% i kontantinsats dvs 205 800kr. Lånet är på 1152 700. Vi har även ett sparkonto med 75 000 men det står i hans namn. Det finns även en bil, en motorcykel och möbler. Jag undrar hur mycket pengar har jag rätt till?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid bodelning i ett samboförhållande delas samboegendomen lika mellan samborna enligt sambolagen 8 §, om inte ett samboavtal som har upprättats enligt 9 § säger någonting annat. I bodelningen ingår enbart samboegendom. Med det menas enligt 3 § gemensam bostad och bohag (möbler, mattor, osv) som är förvärvat för gemensamt bruk. Bil, motorcykel och pengar på ett konto utgör inte bohag och ingår därför inte i bodelningen. Det är dock givetvis möjligt att ni samäger egendomen. Möblerna ingår endast i den mån de har förvärvats för gemensamt bruk. Är vissa möbler exempelvis medhavda från en tidigare bostad ingår de inte i bodelningen. Vissa undantag följer av 4 och 9 §§.

Innan likadelningen sker ska skulder som hänför sig till samboegendomen avräknas. Det värde av bostaden som ska delas lika är alltså 1 372 000 - 1 152 700 = 219 300. Förutsatt att din sambo övertar lånet ska han alltså ersätta dig med 219 300/2 = 109 650. Vill han även överta eventuella möbler som ingår i samboegendomen ska han ersätta dig för hälften av dessas värde också.

Kom ihåg att bodelning enligt sambolagen inte är tvingande utan endast sker på begäran av någon av samborna om så sker inom ett år (8 §).

Lawline RådgivareRådgivare