Övertagande av bostad och utflyttning vid upplösning av samboförhållande

Hej. Jag och min sambo "frugan" som jag kallar henne, vi är inte gifta, utan " bara" förlovade. Vi har varit ihop i snart tio år. Vi flyttade ihop för ca 5 år sedan. Vi har en son på 5 år och jag har en styvdotter som bor varannan vecka hos oss. Hon stod på kontraktet innan vi flyttade ihop och står på det fortfarande själv. Jag har bara betalat hyra det sista året pga sjukskrivning. Hon hotar med att kasta ut mig då förhållandet är på glid. Har jag någon rätt? Eller måste jag flytta dagen hon bestämmer sig för att jag ska ut? Mvh Fundersam

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är sambolagen (SamboL) som reglerar frågor om ett samboförhållandes upplösning och boendefrågor efter separation. Vidare gäller reglerna om uppsägning av en sambo i jordabalken (JB) och avhysning i utsökningsbalken (UB).

Är lägenhet samboegendom?

För att en lägenhet ska vara samboegendom krävs att den har införskaffats i syfte att ni båda skulle bo där tillsammans (3 § SamboL). Eftersom jag inte vet om hon skaffade lägenheten innan ni träffades, eller kanske efter men i alla fall inte i syfte att ni båda skulle bo där, så bör lägenheten inte utgöra samboegendom. Lägenheten bör därför vara din sambos och du har därför inte någon rätt till den. Angående ert bohag (vanligen möbler och dylikt) blir dessa er samboegendom som ska delas vid separation, så länge sakerna är köpta för ert gemensamma bruk (6och 8 §§ SamboL). Egentligen ska samboegendom rättsligt delas lika, men ni får bestämma hur ni gärna vill göra det, och det bör inte heller bli ett problem, så länge ni inte stämmer varandra, för då kommer domstolen att dela lika mellan er.

Övertagande av bostaden

När en bostad inte utgör samboegendom får den andra sambon ta över bostaden när samboförhållandet tar slut, om den sambon som övertar också bäst behöver bostaden och att detta i övrigt är skäligt (22 § SamboL). Eftersom ni har ett gemensamt barn är det oklart om du skulle få behålla bostaden, eftersom utgångspunkten är gemensam vårdnad och delat umgänge. Om din sambo har varit sjukskriven kan det indikera att hon behöver bostaden bäst, på grund av sin eventuell extra utsatta ställning. Jag kan dock inte uttala mig närmare om hur en sådan prövning skulle se ut för er del.

Avflyttning från bostaden

Eftersom du inte lär få överta bostaden, och sedan du i princip kan likställas med en inneboende, så lär du likställas med en inneboende som har ett hyresavtal med din sambo. Vanligen gäller att hyresavtal ingås på obestämd tid och därför måste sägas upp för att sluta gälla (12:3 1 st. JB). I så fall har du en uppsägningstid på 3 månader (12:4 1 st. JB), och uppsägningen måste dessutom vara skriftlig, eftersom du har bott där längre än tre månader i följd (12:8 1 st. JB). Om du vägrar flytta, så kan din sambo i princip ansöka om vanlig handräckning som avser avhysningar hos Kronofogdemyndigheten (3 § lagen om betalningsföreläggande), som leder till att Kronofogdemyndigheten får avhysa dig (1:3 och 16:3 UB). Kronofogdemyndigheten kan dock först avhysa dig när tre månader har gått sedan ditt hyresavtal som inneboende har sagts upp.

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Eftersom jag har antagit att ert boende inte är er samboegendom, så gäller att du som sambo kan ha rätt att överta bostaden, men detta verkar dock inte som troligt då ni båda har ett gemensamt barn och därför att det verkar som att du har en starkare ekonomi pga. hennes sjukskrivning. Om ni då gör slut, så har du en uppsägningstid på tre månader och du måste få en skriftlig uppsägning. Vidare kan hon inte bara slänga ut dig, eftersom det bara är Kronofogdemyndigheten som kan avhysa någon med tvång. Visserligen kan livet bli surt så att du självmant väljer att flytta, men rättsligt lär du ha rätt att bo kvar i tre månader efter uppsägningen.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare