Övertagande av bostad i vissa fall

Hej! Jag har precis fått ett hyreskontrakt på en lägenhet som var tänkt att vara främst för mitt bruk, och det är enbart jag som står på hyresavtalet. Hur som helst ska både jag och min pojkvän sedan ett år tillbaka nu flytta in, och han kommer att vara min inneboende. I det fall vårt förhållande skulle ta slut men vi har ett tidigare skriftligt avtal om att han inte har rätt att ta över mitt kontrakt, kommer han ändå ha möjlighet att göra detta enligt 22 § sambolagen?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom att ni har ett skriftligt avtal som säger att bostaden ska undantas från en eventuell bodelning så spelar det ingen roll om bostaden är gemensam eller inte enligt 9 § Sambolagen (SamboL). Så först och främst vill jag nämna att om vi inte ser till 22 § SamboL är det din enskilda bostad om ni skulle avsluta ert förhållande.

Vad har 22 § SamboL för verkan?

22 § SamboL reglerar övertagande av bostad i vissa fall och gäller även bostad som inte är samboegendom. Paragrafen är där med tvingande och kan inte avtalas bort. Här ser man till vem som bäst behöver bostaden, men paragrafen blir i princip enbart tillämplig om parterna har barn tillsammans. Om inga barn finns med i bilden krävs det synnerliga skäl, t.ex. graviditet, för att den andra parten ska få överta din enskilda bostad.

Sammanfattning

22 § SamboL har i princip ingen verkan om det inte finns några barn med i bilden när en eventuell separation sker. Du kommer där med att behålla din hyresrätt. Det är väldigt svårt att falla inom 22 § SamboL!
Lawline RådgivareRådgivare